ua ru
Будь ласка, заповніть це поле
1

Гендиректор Toyota заявляє, що електромобілі шкодять довкіллю більше, ніж гібриди

Авто 11:26 - 13 червня 2025

Спробуймо розібратися, чи має Акіо Тойода рацію у цьому питанні

Гендиректор Toyota заявляє, що електромобілі шкодять довкіллю більше, ніж гібриди

Гендиректор Toyota заявляє, що електромобілі шкодять довкіллю більше, ніж гібриди/Фото: Toyota

Суперечка про те, наскільки насправді екологічними є електромобілі триває давно. І якщо їх перевага для довкілля перед автівками лише з ДВЗ очевидна, то у змаганні електромобіль-гібрид все значно складніше. Гендиректор Toyota Акіо Тойода, наприклад, заявляє, що електромобілі шкодять довкіллю більше, ніж гібриди. Чи має він рацію? Однозначно відповісти легко — ні, але пояснення буде трохи складнішим.

Деталі

Тойода дав свій гучний коментар ще у квітні, але лише зараз він став вірусним. Тоді він сказав, що дев’ять мільйонів електромобілів мають такий самий вплив на викиди, як 27 мільйонів гібридів. За його словами, це означає, що один електромобіль забруднює довкілля так само, скільки й три гібриди.

Тойода вважає, що найбільш екологічним шляхом є різноманіття силових агрегатів на ринку, тобто й більш ефективні ДВЗ, гібриди, електромобілі й водневі двигуни.

Незрозуміло, якими джерелами користувався гендиректор японського бренду, але, скоріш за все, він орієнтувався на Японію, де електроенергія історично вироблялася з викопного палива. Однак частка відновлюваних джерел енергії в енергетичному балансі країни останнім часом також зростає. З усім тим, багато засобів масової інформації підхопили коментарі Тойода, назвавши їх “щирим зізнанням” чи чи щось на кшталт “розвінчання змови”.

Фото: Justin Sullivan/Getty Images

Як перевірити слова гендиректора Toyota? Є багато змінних: регіональний баланс електроенергії, моделі водіння та використання акумулятора, способи виробництва акумуляторів – все це відіграє свою роль.

Найбільший аргумент проти EV пов’язаний з викидами, які утворюються під час видобутку та перероблення сировини, яка використовується у батареях. Акумулятори електромобілів використовують такі матеріали, як літій, кобальт і нікель, які вимагають небезпечних, водоємних процесів видобутку.

Отже, коли електромобіль сходить з конвеєра, він уже народжується шкідливішим для довкілля, ніж звичайний бензиновий або гібридний автомобіль. Він має більший вуглецевий слід ще до виїзду на дорогу.

У дослідницькій статті, опублікованій в науковому журналі IOP Science, говориться, що ДВЗ та гібридні транспортні засоби створюють від шести до дев’яти метричних тонн викидів вуглекислого газу під час їх виробництва, залежно від сегмента транспортних засобів. З іншого боку, електромобілі генерують від 11 до 14 метричних тонн викидів CO2, перш ніж потрапити до клієнтів.

Але є одна критична різниця: під час експлуатації гібриди та автівки з ДВЗ продовжують генерувати шкідливі викиди, тоді як електромобілі — ні (але є нюанс). Після певного часу використання електромобілі можуть погасити свій “вуглецевий борг” (тобто той слід, який виробництво авто залишило на екології до початку експлуатації) у порівнянні з автівками з ДВЗ.

Фото: Florian Wiegand/Getty Images

Скільки часу займе погашення цього боргу залежить також від багатьох змінних. Дослідження Аргонської національної лабораторії у 2023 році показало, що електромобіль може проїхати близько 50 тисяч кілометрів, щоб компенсувати викиди під час виробництва. За даними FactCheck.org, це менш як два роки для сценарію водіння типового американця. У Європі трішки довше.

65–80% шкідливих викидів типового автомобіля з ДВЗ припадає на час його експлуатації. Тому порівнюючи з електромобілем протягом усього терміну використання, другі, очевидно, екологічніші.

Що стосується гібридів, то не всі вони однакові. Традиційні гібриди, такі як Toyota Prius, отримують невелику літій-іонну батарею і можуть їздити на електриці на короткі відстані, перш ніж запрацює бензиновий двигун. Гібриди, що підключаються до електромережі (PHEV), отримують більшу батарею, яку власники можуть заряджати. Вони можуть долати більші відстані від батареї, зазвичай від 50 до 100 кілометрів, перш ніж увімкнеться бензиновий двигун. Вони обидва займають місце між електромобілями та транспортними засобами, що працюють лише на ДВЗ, з погляду викидів вуглецю, які вони накопичують під час виробництва. Тобто до виходу на дорогу гібрид забруднює довкілля менше, ніж електромобіль, але більше за автівку з ДВЗ.

Не можна не згадати й про джерело живлення електромобіля. Енергія, яку ви берете для зарядки, може також забруднювати довкілля. Якщо вона виробляється зі спалювання вугілля, то вуглецевий слід електромобіля буде більшим, ніж такого ж електромобіля, який заряджається від енергії з відновлюваних джерел. В цьому питанні походження енергії в розетках відрізняється від регіону до регіону. Тому можна уявити сценарій, при якому гібрид екологічніший, ніж електромобіль (їздить на повільній швидкості й на короткі відстані, має рекуперативне гальмування), але варто пам'ятати, що відсоток енергії з відновлюваних джерел невпинно зростає, особливо швидко у Європі.

При цьому, в однакових умовах експлуатації (навіть якщо електроенергія добувається “найбруднішим” методом), у більшості випадків, електромобіль буде екологічнішим за гібрид.

Фото: Getty Images

Ось офіційні дані Міністерства енергетики США: Tesla Model Y, що їздить у Західній Вірджинії, має нижчі викиди парникових газів (149 грамів CO2 на милю), ніж Toyota Prius Plug-In Hybrid (177 грамів CO2 на милю).

Якщо подивитися на викиди CO2 від Model Y у Каліфорнії, яка має набагато чистішу електромережу, то Model Y знищить будь-який гібрид або PHEV за загальними викидами. У Лос-Анджелесі Model Y виділяє лише близько 80 грамів CO2 на милю, тоді як Prius Plug-In Hybrid генерує 130 грамів CO2 на милю — і це за умови, що власники регулярно заряджають батареї PHEV, чому мало доказів.

А ще ж є й викиди, як пов'язані з бурінням, гідророзривом і переробленням викопного палива, які також падають на совість водіїв автівок з ДВЗ (в тому числі й гібридів).

Крім того, спалювання палива у двигунах неефективне — бензинові автомобілі перетворюють лише близько 20-40% палива в енергію, решта — це теплові втрати. Електромобілі витрачають понад 90% електроенергії на колеса.

Завдяки сукупності всіх цих факторів дослідження IOP додає, що електромобілі вирівнюються з гібридними аналогами по рівню забруднення протягом життєвого циклу лише за період від 2,2 до 2,4 року водіння, залежно від сегмента автомобіля. Електродвигуни справляються з автомобілями лише з ДВЗ ще швидше — за 1,3–1,6 року.

При цьому в електромобілів є перспектива стати ще чистішими. Безліч компаній по всьому світу, наприклад Redwood Materials, досягли прогресу в повторному використанні відпрацьованих акумуляторів. Це може значно зменшити рівень забруднення електромобілів на етапі виробництва. Нові технології акумуляторів також зменшують шкідливі викиди електромобілів.

Отже, коли Акіо Тойода сказав, що гібриди виробляють менше викидів, ніж електромобілі, він, ймовірно, мав на увазі набір даних, де всі ці фактори не враховуються, де мережі живляться значною мірою на викопному паливі, а гібриди їздять здебільшого на низькій швидкості, у них постійно працює рекуперативне гальмування та маленькі батареї. Або він говорив суто про виробництво.

Електромобіль Xiaomi "дав прикурити" Porsche та Rimac на Нюрбургрингу.

Джерело: Insideevs

Не пропустіть цікавинки!

Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!

Головне за сьогодні
Більше новин