Зафіксовано неринкове збільшення держборгу України: що сталося?
На 30 квітня державний та гарантований державою борг становив 4 544,9 млрд. грн. або 124,3 млрд. дол. у валютному еквіваленті
За останній звітній місяць держборг зріс на 3,7%: в гривні + 159,9 млрд.грн., у валютному еквіваленті +4,4 млрд.дол.
Головне про державний борг у квітні. На 30 квітня державний та гарантований державою борг становив 4 544,9 млрд. грн. або 124,3 млрд. дол. у валютному еквіваленті.
Деталі
За останній звітній місяць держборг зріс на 3,7%: в гривні + 159,9 млрд.грн., у валютному еквіваленті +4,4 млрд.дол.
Головна причина зростання заборгованості у квітні – залучення першого траншу за програмою EFF з МВФ (2,7 млрд.дол.) та 3-го траншу у поточному році макрофінансової допомоги від ЄС (1,5 млрд. євро).
У структурі державного боргу на державний зовнішній борг приходиться 66,9% (до війни 60,9%), внутрішній – 33,1% (39,1%), на державний борг у валюті – 69,8% (65,1%).
З початку війни державний борг у валютному еквіваленті збільшився на третину (+31 млрд. дол.). 85% його приросту з початку війни приходиться на зовнішній держборг, який надається на виключних пільгових умовах (строком до 35 років, відстрочкою платежів до 10 років, низькими ставками або взагалі можливістю не сплачувати відсотки як у випадку цьогорічного макрофіну від ЄС).
Попри зростання абсолютного розміру державного боргу і його зовнішньої частини ситуація залишається контрольованою:
Нагадаю, платежі за єврооблігаціями, ВВП-варрантами, заборгованістю перед Паризьким клубом, боргами державних корпорацій, гарантованих державою, влітку 2022 року було реструктуризовано (перед комерційними кредиторами – до серпня 2024 року, перед офіційними – до кінця 2023 року).
Завдяки цьому навантаження боргових платежів на бюджет помітно скоротилось. За 4 місяці 2023 року на обслуговування державного боргу пішло 38,1 млрд. грн., з них на обслуговування зовнішнього боргу лише 11,8 млрд.грн. Це на 1/5 менше, ніж за аналогічний період минулого року, в тому числі по зовнішньому боргу – менше на половину.
Частка видатків на обслуговування держборгу у видатках загального фонду держбюджету за цей період скоротилась удвічі до 4,4% (проти 8,7% за 4 місяці 2022 року).
Боргове навантаження на економіку звісно зросло, але як для війни залишається помірним. За підсумками 2022 року відношення держборгу до ВВП склало 78,4%. За базовим прогнозом МВФ у середньостроковій перспективі це співвідношення має стабілізуватись на рівні 100%, у довгостроковій перспективі знизитись до рівня менше 80%.
Для полегшення погашення і обслуговування такого рівня державного боргу програмою EFF передбачено наступні раунди його реструктуризації.
Перед Паризьким клубом ще на 3 роки до кінця 2026, остаточне рішення за таким боргом буде прийнято до кінця дії програми EFF у 2027 році.
Перед комерційними кредиторами (єврооблігації, варанти) – перемовини про продовження добровільної реструктуризації за підтримки МВФ заплановані на початок наступного року.
Мова йде про базовий сценарій станом на сьогодні. Остаточне рішення щодо операцій з державним боргом Україна буде приймати у консультаціях з партнерами залежно від строків і наслідків завершення війни. У цій взаємодії Україна була і залишиться передбачуваним цивілізованим позичальником.
...Звісно ми всі прагнемо і будемо добиватись, аби росія заплатила повну ціну за свою варварську агресію, включаючи неринкове збільшення державного боргу.
Сплата податку на Google: OnlyFans влила 23,3 млн грн до бюджету, залишив рф і фінансує лише ЗСУ.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!