Новації нового законопроєкту про мобілізацію від КМУ: те, що варто знати чоловікам
Законопроєкт пропонує надсилати повістки в електронний кабінет призовника, зобов'язати громадян, які перебувають на військовому обліку, звіряти свої дані в ТЦК, ЦНАПі або в е-кабінеті

Документ розширює коло осіб, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. КМ пропонує відправляти обмежено придатних до військової служби на повторний медогляд протягом 9-ти місяців; пропонує через суди тимчасово арештовувати кошти
1. Новий урядовий законопроєкт про мобілізацію передбачає можливість надсилати повістки про виклик до Територіального центру комплектування і соціальної підтримки (ТЦК і СП) в електронний кабінет призовника, військовозобов'язаного, резервіста, хоча й не виключає вручення повістки під розписку.
Законопроєкт зобов'язує громадян реєструвати електронний кабінет призовника, військовозобов'язаного, резервіста.
Згідно з документом, днем вручення повістки про виклик до ТЦК і СП є день вручення такої повістки під розписку або день отримання ТЦК і СП повідомлення про доставку повістки до електронного кабінету призовника, військовозобов'язаного та резервіста.
У законопроєкті наголошується, що якщо повістка про виклик до територіального центру комплектування та соціальної підтримки надіслана до електронного кабінету призовника пізніше 17.00, то її вважають врученою в робочий день, що настає за днем її надсилання, незалежно від надходження до ТЦК та СП повідомлення про її доставку.
Законопроєкт також пропонує вважати поважними причинами неявки громадянина до ТЦК і СП перешкоду стихійного характеру, хворобу громадянина, дії країни-агресора або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути до зазначеного пункту і строку. До поважних причин також належать смерть близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, бабусі) або близького родича його дружини (чоловіка). Про причини неприбуття громадянин має повідомити ТЦК і СП протягом трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування. У законопроєкті також наголошується, що причини не явки до ТЦК і СП мають бути підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів.
2. Кабінет міністрів України (КМУ) пропонує зобов'язати призовників, військовозобов'язаних і резервістів пройти звірку даних протягом 60 днів після набуття чинності нового закону про мобілізацію.
У разі перебування на території України уточнити адресу свого проживання, номери телефонів, адреси електронної пошти (за її наявності) та інші військово-облікові дані вони зможуть самостійно в територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (ТЦК і СП) або в центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП).
У разі перебування за кордоном - шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або номер телефону, зазначені на офіційному сайті ТЦК і СП за місцем перебування на військовому обліку.
Водночас незалежно від місця перебування пройти звірку облікових даних можна буде в електронному кабінеті призовника, військовозобов'язаного, резервіста без прибуття ТЦК і СП.
Крім того, законопроєкт також передбачає обов'язкову постановку на військовий облік громадян України, які тимчасово та постійно перебувають за кордоном.
Так, громадяни України, яких було знято з воєнного обліку у зв'язку з вибуттям за межі України на строк понад три місяці, будуть зобов'язані стати на воєнний облік протягом 30 днів із дня набрання чинності постановою КМУ, що визначає особливості ведення воєнного обліку таких громадян. Згідно із законопроектом, під час дії воєнного стану вони мають право на безперешкодний в'їзд в Україну та виїзд із країни.
3. Новий законопроєкт Кабінету міністрів про мобілізацію розширює коло осіб, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.
Зокрема, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язані керівники міністерств та їхні заступники, керівники державних органів, органів державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, а також судді, судді Конституційного суду, члени Вищої Ради правосуддя (ВРП), Вищої кваліфікаційної комісії суддів, дисциплінарні інспектори ВРП.
Також розширено коло осіб, звільнених від призову, за рахунок працівників Державної спеціальної служби транспорту, Міністерства внутрішніх справ, установ експертної служби МВС (у чинному законі ця норма поширюється на працівників органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів) Міністерства оборони, Збройних Сил, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної служби охорони здоров'я, Державного агентства з питань безпеки та захисту інформації), а також на працівників Державної служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки.
Призову на військову службу під час мобілізації в особливий період не підлягають також: здобувачі фахової (професійно-технічної), фахової вищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формами навчання та здобувають рівень освіти, що є вищим від раніше здобутого (крім аспірантів, які здобувають рівень освіти коштом фізичних або юридичних осіб на умовах контракту), а також докторанти й особи, зараховані на навчання в інтернатуру.
Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації протягом двох років з дня звільнення з військової служби військовозобов'язані, які проходили військову службу під час дії правового режиму воєнного стану і були звільнені зі служби в запас у зв'язку із закінченням строку служби або у зв'язку зі звільненням з полону. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою.
Окрім цього законопроєкт уточнює, що не можуть бути мобілізовані жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, хто має заборгованість зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці. Від мобілізації також звільняються жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісти зниклим, оголошений померлим.
У категорії осіб, які звільнені від мобілізації - усиновителі, які утримують дітей, які на момент усиновлення були дітьми-сиротами або дітьми, позбавленими батьківського піклування; опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі.
Згідно із законопроєктом особи з інвалідністю в особливий період можуть бути прийняті на військову службу за контрактом.
У законопроєкті збережено норму чинного законодавства, що не підлягають мобілізації народні депутати, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
4. Кабінет міністрів України пропонує відправляти на повторне медичне обстеження громадян, раніше визнаних обмежено придатними до проходження військової служби.
Відповідну норму містить розділ "Прикінцеві та перехідні положення" законопроєкту №10449, зареєстрованого у Верховній Раді 30 січня.
Такі громадяни будуть зобов'язані пройти повторний медогляд протягом дев'яти місяців з дня набрання чинності цим законом. За результатами обстеження визначатиметься їхня придатність до військової служби.
5. Новий урядовий законопроєкт про мобілізацію передбачає звернення Територіальних центрів комплектування і соціальної підтримки (ТЦК і СП) до судів для тимчасових обмежень на виїзд за кордон, керування автомобілем і накладення арешту на кошти громадянина, який ухиляється від виконання військового обов'язку.
Відповідно до законопроєкту, якщо під час мобілізації військовозобов'язаний або резервіст не з'являється за повісткою на збірні пункти ТЦК і СП та водночас відсутня можливість Національної поліції здійснити адміністративне затримання і доставку військовозобов'язаного або резервіста протягом 25 днів до Територіального центру комплектування, то керівник ТЦК і СП протягом п'яти днів надсилає громадянину в електронній формі (в разі, якщо він зареєстрований в електронному кабінеті призовника, військовозобов'язаного, резервіста) або в паперовій формі поштою рекомендованим письмовим повідомленням.
Якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначений у ній обов'язок (обов'язки) або не з'явився до відповідного ТЦК та СП (закордонної дипломатичної установи України, якщо громадянин перебуває за кордоном), ТЦК та СП звертається до суду для тимчасового обмеження такого громадянина у праві виїзду за межі України, у праві керування транспортними засобами, для накладення арешту на кошти, що перебувають на рахунках у банках чи інших фінансових установах або на електронні гроші. Законопроєкт обумовлює, що обмеження знімаються після того, як зобов'язання на вимогу військовозобов'язаний або резервіст виконав.
Як повідомлялося, урядовий законопроєкт №10449 про внесення до деяких законів змін, що стосуються окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку зареєстровано у Верховній Раді у вівторок.
Нардеп назвав головні новації нового законопроєкту про мобілізацію.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!