ua ru
Будь ласка, заповніть це поле
1

Через війну в Україні польоти стали набагато шкідливішими для довкілля

Наука 12:27 - 11 лютого 2025

Через закриття повітряного простору над Україною авіакомпанії змушені шукати обхідні маршрути, що збільшує час польоту

Через війну в Україні польоти стали набагато шкідливішими для довкілля

Через війну в Україні глобальні викиди авіації можуть зрости на 29%/Фото: Joe Raedle/Getty Images

Нове дослідження показало, що через повномасштабне вторгнення росії в Україну, закриття повітряного простору над нашою державою призвело до того, що польоти стали значно шкідливішими для довкілля.

Деталі

Головним автором дослідження є доцент кафедри менеджменту авіації Дублінського міського університету, українська дослідниця Вікторія Іваннікова. Вона підрахувала, що деякі далекомагістральні рейси, що сполучають Європу та Азію, викидають на 40% більше CO₂ після російського вторгнення в Україну в лютому 2022 року. Через закриття повітряного простору над Україною авіакомпанії змушені шукати альтернативні маршрути, значно збільшуючи час польотів. Довші рейси споживають більше палива та збільшують експлуатаційні витрати авіакомпаній.

Авіакомпанії, які раніше літали в російському чи українському повітряному просторі на маршрутах між Європою та Азією, Північною Америкою та Азією, Північною Америкою та Близьким Сходом, тепер роблять значні об’їзди. Наприклад, рейс Finnair AY73 з Гельсінкі до Токіо тепер долає додаткові 3131 кілометр, подовжуючи час польоту до 3,5 години. Північноамериканські рейси до Азії були перенаправлені над Арктикою та Центральною Азією.

Дослідники проаналізували 14 далекомагістральних маршрутів між Європою та Азією, на які вплинули обмеження повітряного простору та які експлуатують три європейські авіакомпанії: Finnair, LOT Polish і Lufthansa. Рейси зі зміненим маршрутом спалюють додатково від 23 до 28,5 тонни пального за одну подорож, викидаючи додаткові 72-90 метричних тонн CO₂. Це еквівалентно річним викидам кількох автомобілів за один рейс.

Авіакомпанії також повідомили про значне збільшення експлуатаційних витрат через додаткові години польоту, включаючи більшу витрату палива, аеронавігаційні збори та підвищення зарплати екіпажу. На певних маршрутах між Європою та Азією витрати зросли на 19-39%, а викиди зросли на 18-40% залежно від авіакомпанії.

На маршрутах з Варшави до Пекіна, Варшави до Токіо та Варшави до Сеула LOT Polish Airlines повідомила про збільшення середніх експлуатаційних витрат літаків на 23% через обмеження польотів. Викиди CO₂ на цих маршрутах зросли на 24%, ціни на квитки також зросли.

Finnair, який історично покладався на російський повітряний простір для ефективного сполучення між Європою та Азією, здається, найбільше постраждав. Після обмежень на польоти експлуатаційні витрати літаків на маршрутах Гельсінкі – Шанхай, Гельсінкі – Токіо та Гельсінкі – Сеул зросли на 39%, а середні викиди CO₂ на цих маршрутах зросли на 40%.

Дослідники зазначають, що через обмеження польотів у 2025 році викиди, пов'язані з авіацією, в усьому світі можуть бути більшими на 29%, порівняно з 2022 роком. На авіацію вже припадає 2,5% глобальних викидів CO₂, і очікується, що ця цифра зростатиме в міру розширення авіасполучення.

Дослідження показує, що декарбонізацію транспорту неможливо відділити від ширших геополітичних проблем. Війни та конфлікти змінюють доступність повітряного простору, і це впливає не лише на авіацію, але й на всі інші галузі, посилюючи глобальне потепління.

Раніше дослідники розшифрували 2000-літній папірус: виявилось, що це судовий документ.

Джерело: The Conversation

Не пропустіть цікавинки!

Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!

Головне за сьогодні
Більше новин