У Судані археологи виявили стародавні унікальні християнські фрески
Фрески могли бути створенні перед самим завоювання стародавнього африканського міста Донгола, яке у свій час було одним з найрозвиненіших на континенті

У Судані археологи виявили унікальні нубійські християнські фрески/Фото: PCMA UW
Археологи, які розкопують середньовічне місто-привид Донгола в Судані, виявили раніше невідомий комплекс кімнат, вкритих християнськими настінними розписами, які є унікальними в археологічних записах. На фресках, наприклад, зображено нубійського царя, який вклоняється Христу, перебуваючи в обіймах Архангела Михаїла. Ця сцена не має аналогів у нубійському мистецтві.
- В останках стародавніх людей знайшли сліди галюциногенів: із чого робили наркотики тисячі років тому
Деталі
Донгола, яка розташована на східному березі Нілу, була побудована в 5 столітті як сильно укріплена цитадель. Місто стало столицею коптського королівства Макурія в середині 6 століття і процвітало завдяки торгівлі з мусульманським Єгиптом. Місто розрослося далеко за межі початкових стін цитаделі, досягнувши піку свого економічного, мистецького та релігійного розквіту між 9-м і 11-м століттями.
Макурія стала однією з найважливіших держав у середньовічній Африці до її завоювання мамлюкским султаном Єгипту у 14 столітті. Після цього процес урбанізації зупинився, а місто Донгола зменшилося. Остаточно його покинули у 18 столітті.

У Донголі є більше десятка церков і два монастирі на розширеній міській периферії. Свято-Троїцький монастир відомий унікальними настінними розписами, які належать до періоду розквіту міста. Його стіни прикрашають понад 100 картин, на яких зображені Ісус, Марія, апостоли, ангели, святі та сцени зі Старого та Нового Заповітів. Але аналогів нововиявлених фресок немає в жодній церкві чи монастирі. Їх знайшли у камері під приватними будинками періоду Фундж (16-19 ст.)
Розписи тут зображували Матір Божу, Христа, нубійського царя та архангела Михаїла. Однак це не було типове зображення нубійського правителя під захистом святих чи архангелів. Цар кланяється Христу, що сидить на хмарах, і цілує йому руку. Володаря підтримує архангел Михаїл, чиї крила прикривають і царя, і самого Христа. Така сцена не має аналогів у нубійському живописі.
Картини супроводжуються грецькими написами, які попередньо ідентифікували як тексти Літургії Напередосвячених Дарів. Напис старонубійською мовою, який супроводжує головну сцену, надзвичайно важко розшифрувати. Завдяки попередньому розшифруванню дослідники дізналися, що в ньому міститься кілька згадок про царя Давида і благання до Бога про захист міста. Місто, згадане в написі, ймовірно, Донгола, а цар Давид, ймовірно, є царською особою, зображеною на сцені.

Давид був одним з останніх правителів християнської Макурії і його правління ознаменувало початок кінця царства. З невідомих причин Давид напав на Єгипет, який у відповідь вторгся в Нубію і Донгола була вперше в історії розграбована. Можливо, картина була створена, коли армія мамлюків наближалася до міста або вже брала його в облогу.
Однак найбільшою загадкою є комплекс приміщень, у яких були знайдені фрески. Камери, перекриті склепіннями та куполами та складені з висушеної цегли, досить малі. Кімната з намальованою сценою царя Давида нагадує склеп, але перебуває на 7 метрів вище рівня середньовічної землі. Будівля примикає до сакральної споруди, ідентифікованої як Велика церква Ісуса, яка, ймовірно, була кафедральним собором Донголи та найважливішою церквою королівства Макурія.
Арабські джерела, розповідаючи про напад царя Давида на Єгипет і захоплення порту Айдхаб і Асуан, стверджують, що цей акт був спровокований Великою Церквою Ісуса. Можливо, архієпископ Донгола, подібно до папи Урбана II, підбурював царя Давида розпочати хрестовий похід.

Коли розкопки завершилися минулого місяця, першочерговим завданням було збереження крихких настінних розписів. Частини штукатурки відокремилися від стін і їх потрібно було знову приклеїти, що було складною роботою в обмеженому просторі комплексу приміщень за спекотних березневих температур у Судані. Реставратори з Польського центру середземноморської археології Варшавського університету та Відділу консервації та реставрації творів мистецтва Академії образотворчого мистецтва у Варшаві працювали разом, щоб стабілізувати стінні розписи, вводячи шпаклівку в щілини за штукатуркою та зберігаючи саму фарбу на штукатурці. Комплекс приміщень будуть досліджувати далі, коли восени відновиться сезон розкопок.
Раніше ми повідомляли, що в Англії під час ремонту у квартирі виявили на стінах 400-річні картини. Фрески 17 століття зображають сцени із книги поета Френсіса Куорлза.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!