RU UA
1

Користування ґаджетами у ранньому віці може бути пов’язане з затримкою розвитку – дослідження

Наука 13:26 - 23 серпня 2023

Виявлений зв'язок не обов'язково означає, що затримку в розвитку спричиняє саме використання ґаджетів

Мама з дітьми перед планшетом

Користування ґаджетами у віці до 1 року може бути пов'язане із затримкою розвитку/Фото: Alexander Dummer/Unsplash

Нове дослідження виявило зв’язок між часом, проведеним однорічною дитиною за екраном, і підвищеним ризиком затримки розвитку в дитинстві, особливо у сферах спілкування та вирішення проблем. Дослідження доповнює наявні дані про те, як використання сучасних ґаджетів може вплинути на майбутній розвиток дитини.

Деталі

Вплив на дітей часу перед екраном (кількість часу, який вони проводять перед телевізором, грою у відеоігри та використанням мобільних телефонів, планшетів та інших електронних пристроїв) було добре вивчено й раніше.

Наприклад, велике дослідження дев’ятирічних і десятирічних дітей, які користувалися ґаджетами в середньому чотири-п’ять годин на день, показало, що соціальний характер часу перед екраном зміцнює стосунки між однолітками. Інше дослідження показало, що використання екрана дітьми не впливає суттєво на їхній сон. І хоча одне дослідження підлітків показало, що збільшення часу перед екраном у соціальних мережах і телевізорі пов’язане з депресією, інше виявило, що помірне використання екрана було корисним для благополуччя підлітка.

При цьому вплив користування ґаджетами на дуже маленьких дітей був раніше не так добре вивчений. У новому дослідженні вчені з Університету Тохоку в Японії перевірили, чи впливає час перед екраном у віці до одного року на майбутній розвиток, зокрема у сферах спілкування, моторики, вирішення проблем, особистих і соціальних навичок.

Дослідники зібрали 7097 пар матерів та дітей. За допомогою анкети вони оцінили час, який діти проводять за екраном у віці до одного року. Матерів запитали: "Скільки годин у звичайний день ви дозволяєте своїм дітям дивитися телевізор, DVD-диски, відеоігри, інтернет-ігри (включаючи мобільні телефони та планшети) тощо?". Було п’ять категорій відповідей: жодної, менше однієї, від однієї до менш ніж двох, від двох до менш як чотирьох або чотирьох чи більше годин на день.

Коли дітям було два та чотири роки, їхній розвиток оцінювався за допомогою спеціальної стандартизованої анкети для аналізу загального й соціально-емоційного розвитку дітей від народження до шести років.

Якщо говорити про час перебування перед екранами на день, більшість (48,5%) дітей проводили менше однієї години. Лише 4,1% дітей сиділи у ґаджетах чотири й більше годин на день. Після коригування незалежних змінних дослідники спостерігали зв’язок між часом, проведеним за екраном у віці одного року, та вищим ризиком затримки розвитку у віці двох років у сферах спілкування, дрібної моторики, вирішення проблем, особистих і соціальних навичок. 

При цьому у віці чотирьох років існував зв’язок між раннім переглядом екрана та затримкою у сферах спілкування та вирішення проблем, але затримки у розвитку, пов'язані з дрібною моторикою, особистими та соціальними навичками, які спостерігалися у віці двох років, зникали.

За словами дослідників, ці результати свідчать про зв’язок між більшим часом користування ґаджетами у віці одного року та затримкою розвитку спілкування та вирішення проблем у віці двох і чотирьох років. Зокрема, понад чотири години екранного часу на день було пов’язано з цими затримками в обох старших вікових групах.

Вчені зазначають, що діти наздоганяють затримки, пов'язані з ґаджетами у віці від двох до чотирьох років. Дослідники припускають, що відставання у розвитку можуть буди прикладом "зворотного причинного зв'язку". Тобто затримки у певних сферах розвитку можуть самі по собі призводити до збільшення часу перед екранами.

При цьому вчені наголошують, що одним з обмежень дослідження було те, що не відокремлювався тип програм, якими користувалися діти. Тобто ймовірна різниця від використання освітніх і розважальних програм не враховувалася. Важливо зазначити, що це дослідження свідчить про те, що існує зв’язок між часом, проведеним за екраном, і затримкою розвитку дітей, але воно не виявило, що час, проведений за екраном, спричиняє затримку розвитку.

Раніше ми розповідали, чим може бути небезпечна самотність для жінок.

Джерело: New Atlas

Не пропустіть цікавинки!

Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!

ГОЛОВНЕ ЗА СЬОГОДНІ
Більше новин