RU UA
1

Як довести здійснення догляду та отримати відстрочку від призову – експерт-адвокат

Суспільство 13:28 - 29 травня 2024

Бездіяльність чи безпідставна відмова ради та/або ТЦК та СП – це неправомірно і може бути предметом оскарження в суді

Як довести здійснення догляду та отримати відстрочку від призову – експерт-адвокат

Як довести здійснення догляду та отримати відстрочку від призову – експерт-адвокат/Фото: Getty Images

Телеграм-канал адвокатки Василевської Анжели – https://t.me/advokat_Vasilevska

Пунктом 61 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою КМУ від 16 травня 2024 р. № 560 (далі – "Порядок 560") встановлюється нова процедура доведення факту догляду (постійного догляду) для отримання відстрочки під час мобілізації, в разі здійснення догляду за:

  • хворою дружиною, дитиною, батьками, що потребує постійного догляду за довідко ЛКК
  • батьками з інвалідністю 1-2 групи
  • родичами, другого ступеню споріднення з інвалідністю 1-2 групи, що потребують постійного догляду

Зразок такого акта встановлюється Додатком 8 до Порядку 560. Зауважу, що в Порядку 560 не вказано спеціального терміну видачі такого акту. Тому буде застосовуватись загальний термін розгляду звернень громадян – до 30 днів.

Процедура отримання акта догляду встановлюється пунктом 61 Порядку № 560:

Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання (абзац 4 п. 61 Порядку 560)

Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою (абзац 5 п. 61 Порядку 560)

Але при цьому в абзаці 7 п. 61 Порядку 560 зазначається, що "За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період".

Тобто з одного боку військовозобов'язаний вже має надати до ТЦК та СП такий акт "як один із документів" для отримання відстрочки; а з другого боку – комісія із встановлення факту здійснення особою догляду при підготовці акту має враховувати наданні ТЦК та СП "матеріали".  

Ось цей абзац 7 п. 61 Порядку 560 в деяких місцевих рад може з'явитися спокуса трактувати як привід відмовляти заявникам у прийнятті заяв на видачу акта догляду. А ТЦК та СП, в свою чергу, буде відмовляти у відстрочці, бо акта нема.

Який допустимий алгоритм видачі акта можна спрогнозувати, керуючись цими суперечливими положеннями п. 61 Порядку 560, щоб рада і ТЦК та СП не ухилялись від своїх обов'язків та не перекладали роботу по видачу акту одне на одного.

Один примірник заяви на видачу акта догляду з копіями підтверджуючих обставини документами (нотаріальними) надіслати до місцевої ради з проханням видати акт та звернутись за належністю, в разі необхідності, за вимогою отих "матеріалів" у ТЦК та СП.

Другий примірник заяви на видачу акта надіслати до ТЦК та СП разом із заявою про надання відстрочки та супровідним листом з прохальною частиною про "сприяння", "пересилання за належністю", "наданні матеріалів до комісії".

Надсилання попередньо заяви на відстрочку, на випадок ухилення ТЦК та СП приймати та реєструвати заяву на відстрочку, засвідчує:

  • заявлення свого права на відстрочку
  • засвідчення надання належного переліку документів на підтвердження заяви на відстрочку
  • доказ відсутності у ваших діях складу кримінального правопорушення "ухилення від мобілізації" в силу того, що особа, яка має право на відстрочку і належним чином це засвідчила не є "суб‘єктом" такого правопорушення (в подальшому може знадобитись для надання відповідних пояснень поліції в разі надходження скарги на вас від керівника ТЦК та СП)
  • наявність доказів подання заяви на випадок необхідності оскарження до суду відмови чи бездіяльності комісії з відстрочок при ТЦК та СП у наданні відстрочки

Щоб таки виконати вимогу п. 58 Порядку 560 про "особисту" подачу заяви на відстрочку – рекомендується подати заяву на видачу акта та відстрочки в канцелярію ТЦК та СП.

Звертаю увагу, що відповідно до п. 63 Порядку 560 "Військовозобов’язані, які звернулися до РТЦК з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби. У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби".

Тобто за таким спірним формулюванням п. 61 Порядку 560 заява може подаватись або до місцевої ради, а місцева рада може вимагати з ТЦК та СП матеріали, або до ТЦК та СП із заявою про надання відстрочки із проханням переслати матеріали та заяву на видачу акта до ради. І обидва варіанти будуть правильні.

Але бездіяльність чи безпідставна відмова ради та/або ТЦК та СП – це вже неправомірно і може бути предметом оскарження в суді.

Адвокат Анжела ВАСИЛЕВСЬКА

Не пропустіть цікавинки!

Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!

ГОЛОВНЕ ЗА СЬОГОДНІ
Більше новин