Чому електоромобілі не екологічні?
Розберемо 5 причин, чому електрокари не такі екологічні, як здаються

5 причин, чому електромобілі не екологічні / Фото: Getty Images
Усім відомо, що звичні нам автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ) забруднюють атмосферу з усіма наслідками, що випливають з цього, далеко не райдужними, наслідками. Саме тому людство намагається вирішити екологічні питання за допомогою поширення автомобілів, що працюють виключно на електриці. Але чи такі екологічні електрокари, як про них говорять?
Сьогодні ми перерахуємо вам цілих 5 причин, через які електромобілі не можуть вважатися по-справжньому «чистим» майбутнім. Традиційні автомобілі з ДВЗ поступово поступаються місцем гібридним і електричним авто, поки що, складаючи переважну більшість на дорогах. Але поруч із ними вже масово з'являються мільйони електромобілів (EV). Багато людей, турбуючись про екологію, охоче приймають естафету із заміни автомобіля з ДВЗ на більш екологічний варіант з акумуляторними батареями. Але у кожної медалі, як то кажуть, обов'язково дві сторони.
1. Виробництво електроенергії - брудна справа

Завдяки тому, що електромобілі не викидають в атмосферу продукти згоряння, що спричиняють глобальне потепління, маючи, так звані, «нульові гази», давайте подумаємо про те, а як виробляється енергія для їхнього живлення? Люди поки що не перейшли на екологічні поновлювані джерела електричної енергії, одержувані завдяки дії припливів, вітру, сонця; зараз ці технології тільки починають впроваджуватися в наше життя. Здебільшого, електрика «йде» від теплових, атомних, гідроелектростанцій. Скільки вугілля, природного газу та ядерного палива спалюється для виробництва електрики?
Ось і виходить, що електрокар, який заряджається на АЗС, що отримує електроенергію від вугільних електростанцій, такий автомобіль може навіть більше забруднювати атмосферу, ніж автомобіль із ДВЗ, не кажучи вже про гібриди, які мають і традиційний ДВЗ, і акумуляторну батарею, що заряджається від ходу автомобіля.
На транспорт припадає приблизно третина всіх викидів парникових газів. І повна заміна авто з ДВЗ на електрокари лише частково знизить навантаження. І ми ще не говоримо про ту кількість електрики, що виробляється ТЕС, яка необхідна для функціонування електромобілів. Доти, доки електромобілі не зможуть відмовитися від таких мереж і перейти до використання сонячної, вітрової, водної або навіть винятково атомної енергії, користь для навколишнього середовища залишатиметься мінімальною.
- Читайте також: Найбільш продавані електрокари в Європі у 2024 році
2. Небезпека для природи акумуляторної сировини
Більшість EV працюють на літій-іонних елементах, до складу яких входять літій і кобальт. А ці речовини також становлять серйозну загрозу для екології. Безпосередній видобуток, а потім переробка, і, врешті-решт, виробництво акумуляторних батарей, призводить до забруднення і повітря, і води, і до деградації земель, і до потенційного забруднення підземних вод. Так, наслідки від їхнього виробництва реально можуть бути набагато менш серйозними, ніж при створенні бензину, але ризик, все ще, залишається високим.
3. Не вирішене питання щодо переробки акумуляторів
Поки що масове виробництво електрокарів тільки набирає обертів, і вулицями роз'їжджають новенькі, блискучі електромобілі. Але акумуляторні батареї, що їх живлять, далеко не вічні. Проблема переробки літій-іонних батарей вже стоїть гостро, а з часом стане справжньою екологічною катастрофою. При цьому це питання щодо переробки звичайних кислотно-свинцевих акумуляторів уже вирішено, припустимо, у США переробляється 99% свинцево-кислотних батарей, тоді як для літій-іонних батарей цей показник становить лише близько 5%. А відпрацьовані, але не перероблені батареї викидають в атмосферу забруднювальні речовини.
Солі та метали, що використовуються в акумуляторних батареях, можна і потрібно витягувати та використовувати повторно, проте відсоток літієвих акумуляторів, що переробляються, залишається дуже низьким. Є надія, що з часом і за допомогою інновацій цей показник збільшиться. Але поки що старі батареї ховають у бочки і закопують у землю - абсолютно неекологічний спосіб вирішення проблеми.
4. Перевантаження мереж під час виробництва

Існує закон, згідно з яким вже до 2035 року необхідно припинити випуск автомобілів з ДВЗ, і повністю перейти на електромобілі. З урахуванням того, що до цієї дати всього 10 років, необхідне чітке планування і грамотна стратегія.
Якщо електромобілі заполонять дороги, потрібно виробляти більше електричної енергії, будувати більше місць для підключення, прискорити час зарядки, створити чистішу електромережу. Звісно ж, автомобілі з ДВЗ проіснують на дорогах ще щонайменше років 30 після того, як їх повністю перестануть виробляти, але прогнозовано їхня кількість після повної зупинки виробництва буде невпинно скорочуватися. А для того, щоб електромобілі стали масовим явищем, зарядка має бути доступнішою і зручнішою, тобто виробляти електромобілі мало, необхідно активно розвивати пов'язану з ними інфраструктуру.
За оцінками незалежних експертів, якби всі автомобілісти перейшли на електрику, то тільки в США споживалося б на 25% більше енергії. А щоб збільшити виробництво електрики на чверть, необхідно будувати і додаткові електростанції (бажано вітрові або на сонячній енергії), і модернізувати мережі електропередач.
5. Невеликий запас ходу без підзарядки
Досі не вирішено питання зі швидкою зарядкою електромобіля. Так, якщо на те, щоб заправити автомобіль із бензиновим двигуном, потрібно не більше ніж 5 хвилин, час же зарядки електрокара вимірюється годинами. Важливе також і питання запасу ходу. Найбільший запас ходу має електрокар Lucid Air, який становить цілих 830 км. А ось Mini Cooper SE може проїхати на одному заряді лише 177 км.
Також слід враховувати, що при негативних температурах і під великим навантаженням запас ходу значно падає. А за екстремально високих температур може скоротитися практично вдвічі. За екстремально низьких - постає питання про принципову можливість використання електрокара, який неможливо розігріти так, як машину з ДВЗ.
І, звичайно ж, якщо у вас посеред дороги закінчився бензин, теоретично його можна доставити до автомобіля навіть у каністрі. А автомобіль, що розрядився, який взимку застрягне десь далеко від зарядної станції, буде повернуто до життя тільки евакуатором, який довезе його до зарядної станції, ну або ж дизельним генератором, хоча навряд чи хтось стане це робити.
Результати досліджень не на користь електромобілів

Лідером з виробництва електромобілів продовжує залишатися Китай. Саме Китай першим засумнівався в істинній екологічності електрокарів. Наразі частка використання машин на електриці в КНР найвища у світі. У деяких містах кількість електромобілів більша, ніж стандартних машин; наприклад, у Шанхаї на інноваційний транспорт пересіли, зокрема співробітники поліції та інших державних служб.
До речі, Китай лідирує з видобутку літію, так необхідного для акумуляторних батарей нового типу, і, до того ж, перейти на електрику «спонукали» найсильніші забруднення повітря в містах внаслідок автомобільних вихлопів.
Але масовий перехід на електрокари зовсім не врятував країну від екологічних проблем. Смог небачених масштабів продовжує регулярно накривати Пекін та інші великі міста, хоча частка використання електромобілів у мегаполісах країни досить висока.
Ось тут китайські фахівці і взялися за аналіз проблем, щоб зрозуміти, де прорахувалися, і тут з'ясувалося, що 85% електроенергії в КНР виробляють на теплових електростанціях, які використовують переважно вугілля. А з переходом на електромобілі споживання електрики, що виробляється на станціях, які забруднюють повітря, тільки зростає. Тільки уявіть: на кожну вироблену кіловат-годину енергії для електромобілів у повітря викидається майже 300 грамів вуглекислого газу. При цьому на умовну кіловат-годину енергії, що виробляється при спалюванні бензину в ДВЗ, вуглекислотний викид не перевищує 180 грамів.
Висновок
Як показують дослідження, електромобілі поки що абсолютно не розв'язали екологічну проблему, а тільки, здається, посилили її. Необхідно терміново змінювати джерела виробництва електроенергії на поновлювані та екологічно безпечні, тільки в цьому разі екологічність електромобілів різко зросте.
До того ж, необхідно активно розвивати інфраструктуру для електрокарів, удосконалювати літій-іонні елементи, що використовуються в електричних авто, а також вирішити проблему утилізації використаних акумуляторних елементів. Якщо людство зможе ефективно вирішити ці питання, можливо, дуже скоро на нас чекає справжнє «зелене» майбутнє завдяки використанню електричних автомобілів.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!