Удача відвертається від Ілона Маска, і він цим помітно стривожений – Business Insider
Американське видання проаналізувало емоційну та фінансову ситуацію у світі ексцентричного мільярдера

Удача відвертається від Маска – Busіness Insider/Фото: Slaven Vlasic/Getty Images
Найбагатша людина у світі, Ілон Маск, переживає зараз відверто не найкращі часи. Його суперечливі заяви критикують з усіх боків, але це не найбільша проблема мільярдера. Здається, останні "геніальні" кроки у бізнесі заганяють його чи не в найбільшу халепу в кар'єрі. Це не вперше, але, здається, цього разу удача Маску не допоможе. У виданні Business Insider проаналізували, чому ексцентричний мільярдер опинився на краю прірви... чи може уже летить у неї.
Деталі
У "золоту епоху" Маска, яка тривала з 2019 до 2022 року здавалося, що все за що не береться цей чоловік, наскільки б ризикованою не була інвестиція, обов'язково окупиться. Успіх Tesla та SpaceX зробили його світовим улюбленцем й він навіть став людиною року за версією Time у 2021 році.
Цей період, мабуть, зробив Маска надто самовпевненим, що підштовхнуло його до нових ризикованих інвестиці й каскаду рішень, які зараз загрожують його фінансовій (та іміджевій) імперії. Маску доводиться боротися з понад 13 мільярдами доларів боргу, які все ще обтяжують Twitter, що стрімко тоне, прибутки Tesla скорочуються через відсутність попиту та нових продуктів.
У Business Insider зазначають, що поведінка Маска зараз говорить про те, що він розуміє, що потрапив у скруту, створену ним самим. Це траплялось й раніше, в тому числі в 2018 році, коли він ледь не провалився з Tesla. Можливо, він знайде спосіб відвернути лихо знову, тому згадаймо, як він розібрався з попереднім.
У 2018 році Маск зробив ставку на майбутнє Tesla на Model 3. З передбачуваною стартовою ціною в 30 000 доларів автомобіль мав зробити електромобілі доступними для середньостатистичних водіїв. Але інвестори Tesla ставали все більш неспокійними, оскільки модель опинилася в пастці, яку Маск назвав "виробничим пеклом". Болючі запитання експертів він відкидав, а інвесторів, які скептично ставилися до ситуації, він буквально благав продати акції Tesla, показуючи свою впевненість.
Приблизно в цей час Маск також став більш активним у Twitter. Він використовував платформу, щоб скаржитися на засоби масової інформації, атакувати інвесторів, які роблять ставки проти акцій Tesla. Компанія була, як пізніше зізнався Маск, "на межі смерті", а літнє "виробниче пекло" мало перетворитися на осіннє "логістичне пекло".
Порятунком Tesla став Китай. У 2019 році, коли керівники тікали з Tesla, а компанія продовжувала зливати гроші, Маск уклав угоду про будівництво заводу в Шанхаї. Від отримання дозволу до будівництва та відкриття Шанхайська гігафабрика була побудована всього за 168 робочих днів. Скептично налаштовані спостерігачі були вражені.
Без Китаю Tesla остаточно не перетворилася б на "справжню автомобільну компанію", за словами самого Маска. Після цього він заспокоївся й зосередився на інших проєктах, як-от Starlink. Після такого уроку багато бізнесменів стали поводитися б обережніше, але як ми бачимо за історією з Twitter, Маск пішов іншим шляхом.
На початку 2022 року Маск вирішив, що він має владу самотужки "виправити" всю концепцію свободи слова. І враховуючи те, що він безнадійно залежний від лестощів, які отримує від користувачів Twitter, він вирішив почати з цього.
Маск почав нарощувати частку в Twitter на початку 2022 року, а потім запропонував його купити. Після пропозиції космічної ціни, правління соцмережі просто не могло відмовити. Консорціум банків на чолі з Morgan Stanley позичив Маску значну частину грошей. Потім мільярдер спробував відмовитися від угоди, але суд вирішив, що уже пізно й Маску довелось купити Twitter.
Невдовзі після завершення угоди Маск вичерпав усі ідеї, щоб змінити платформу, і залишився з розлюченими колишніми співробітниками, скептично налаштованими рекламодавцями, жахливим новим ім’ям і величезною купою боргів перед Уолл-стріт. Сьогодні деякі аналітики, як-от Вікі Брайан, генеральний директор дослідницької фірми Bond Angle, підозрюють, що Twitter витрачає набагато більше, ніж він може генерувати або позичати.
Через те, як працює Маск, проблеми компанії соціальних медіа становлять загрозу всій його бізнес-імперії. Попри те, що він є найбагатшою людиною у світі, він не отримує зарплату від Tesla й практично не має грошей, як таких, і хоча йому належить близько 20% виробника електромобілів, публічні документи, подані в березні, показують, що близько 63% цих акцій "заставлені для забезпечення певної особистої заборгованості".
Ось чому використання акцій Tesla для отримання грошей весь час стає неприємним. Якщо акції Tesla падають нижче певного рівня, банки можуть відкликати ці особисті позики. А якщо Маск вирішить продати акції, щоб отримати реальні гроші, інвестори не оцінять це добре й акції Tesla полетять вниз. І, звісно, йому потрібно переконатися, що він все ще тримає всі акції Tesla, які він заставив банкам. Проте, здається, закрити фінансову діру Twitter найпростіше саме таким продажем акцій.
Іноді, коли справи йдуть дуже погано, Маск позичає гроші у SpaceX — приватної компанії, яка втратила разом 1,5 мільярда доларів у 2021 і 2022 роках. Він позичив у компанії 1 мільярд доларів, коли купив Twitter, і повернув позику протягом місяця, але для цього довелося продати акції Tesla на 4 мільярди доларів.
До того ж проблеми з Twitter спіткали Маска у найгірший час гірший час. Десятиліттями він працював у спокійній економіці, де процентні ставки були близькі до нуля. Але Маск почав купувати Twitter саме тоді, коли центральні банки по всьому світу почали підвищувати ставки, намагаючись побороти інфляцію. Це означає, що витрати на обслуговування його боргу стають дорожчими, тому йому стає важче отримати нові кредити.
Перспективи для бізнесу Tesla теж не дуже допомагають йому. Частка компанії на ринку електромобілів впала через те, що у нього з’явилися конкуренти. Нові учасники ринку спонукали Маска почати знижувати ціни на свої автомобілі на початку 2023 року, і в результаті прибутковість Tesla перебуває під серйозним тиском. Компанія планує розширити свої виробничі потужності, але не планує оновлювати старіючий парк транспортних засобів. Якщо, звичайно, не рахувати Cybertuck.
Експерти з управління ризикованими активами вважають, що зараз Маск викачуватиме гроші з Tesla усіма можливими й неможливим способами, але невідомо скільки часу він зможе це робити. За словами Вікі Браян, для вирішення кредитних проблем Twitter необхідна реструктуризація, тобто банкрутство. Кредитори Маска, ймовірно, лютують, адже їх чекають мільярдні втрати.
Раніше ми писали, що Білий дім засудив Ілона Маска за поширення "огидної" антисемітської брехні.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!