RU UA
1

Екоактивісти пояснили, навіщо вони кидають продукти у шедеври мистецтва

Світ 13:33 - 28 жовтня 2022

Атакуючи всесвітньовідомі витвори мистецтва, кліматичні активісти намагаються привернути увагу до проблеми забруднення довкілля через спалювання та видобуток викопного палива

Екоактивісти кидають пюре у картину Моне

Навіщо кліматичні активісти кидають продукти у витвори мистецтва/Кадр з відео

Останні місяці у світі відбулась серія "нападів" кліматичних активістів на всесвітньовідомі витвори мистецтва у різних музеях Європи. Протест переважно проходить у вигляді забруднення продуктами шедевра в музеї та приклеювання рук до стіни поруч з ним. Екоактивісти пояснили, навіщо вони це роблять та чому саме таку форму протесту обрали.

Деталі

Нещодавно, одягнувши неонові помаранчеві жилети, двоє кліматичних активістів бризнули картопляним пюре на захисне скло, яке покриває картину "Стоги зерна" Моне в музеї Барберіні в Потсдамі, Німеччина. Потім вони приклеїли руки до стіни під картиною і почали говорити:

Люди голодують. Люди мерзнуть. Люди гинуть. Ми перебуваємо в кліматичній катастрофі, і все, чого ви боїтеся, це томатного супу чи картопляного пюре на картині. Коли ви нарешті почнете слухати й припините вести бізнес, як завжди?

Це останній протест у довгій низці схожих кліматичних виступів, пов’язаних із мистецтвом, по всій Європі. Раніше цього місяця активісти групи Just Stop Oil з Великої Британії закидали томатним супом картину "Соняшники" Вінсента Ван Гога в Лондоні. У червні учасники групи приклеїли себе до рами картини Ван Гога "Цвітучі персикові дерева". А чоловік, переодягнений літньою жінкою, у травні обмазав тортом захисне скло Мони Лізи. Демонстранти також влаштовували протести у музеях Глазго, Флоренції та Ватикану. У всіх випадках витвори мистецтва не постраждали, хоча деякі рами зазнали незначних ушкоджень.

Цього тижня протест з картопляним пюре влаштував німецький екологічний рух Last Generation. Члени групи раніше блокували дороги по всій Німеччині та приклеювали себе до рамок з картинами, що висять у Дрездені, Берліні та Франкфурті.

Активістка Just Stop Oil Фібі Пламмер, яка кинула суп у картину Ван Гога, в одному з інтерв'ю визнала, що такі протести драматичні та навіть смішні, але вони покликані розпалити дискусію про дії, які шкодять клімату. Пламмер пояснює:

Ми не ставимо питання: "Чи всі мають поливати супом картини?". Те, що ми робимо — це розгортання розмови, щоб ми могли поставити важливі питання. Питання на кшталт... "Чи нормально, що викопне паливо субсидується в тридцять разів більше, ніж відновлювана енергія (йдеть про Велику Британію -ред.), тоді як вітрова енергія зараз у дев’ять разів дешевша?"

Фото: Guy Smallman/Getty Images

Стівен Данкомб, співзасновник некомерційного Центру художньої активності, який навчає людей проводити кампанії за зміни, сумнівається в ефективності цієї стратегії. Він зазначає:

Вони (ЗМІ та інші люди - ред.) говорять про їжу, яку кидають у мистецтво, чи про те, як вуглецеве паливо знищить життя на планеті? Якщо повідомлення про те, що активісти роблять божевільні речі, це допомагає справі чи ні?

На вебсайті Last Generation є дві вимоги. По-перше, це обмеження швидкості до 62 миль на годину на німецьких автомагістралях, яке, за підрахунками Німецького агентства з навколишнього середовища, зменшить на 5,4 мільйона тонн викиди вуглекислого газу на рік. Їхня друга вимога — фіксована плата за залізничний квиток, який, як вважають, ще більше зменшить викиди, заохочуючи використання громадського транспорту. У червні, липні та серпні цього року в країні експериментували зі стягненням щомісячної фіксованої плати у 9 євро за квиток на проїзд усім місцевим і регіональним громадським транспортом Німеччини.

Цілі Just Stop Oil дещо відрізняються. Група вимагає від уряду Сполученого Королівства заяви про те, що він "негайно припинить видачу ліцензій і дозволів на розвідку, розробку та видобуток викопного палива у Сполученому Королівстві".

Представник Just Stop Oil Алекс Де Конінг зазначає, що групу надихнули минулі ненасильницькі рухи громадянського опору, він пояснює:

Масовий опір — це те, як жінки отримали право голосу, як афроамериканці отримали право голосу, як ми отримали закони про здоров’я та безпеку у Великобританії, а також права геїв. Суфражистки різали картини та досить жорстоко їх знищували, тоді як ми просто кидаємо суп у скло, але все одно намагаємося донести повідомлення таким же чином і змусити людей засумніватися у власній зоні комфорту.

Олаф Циммерманн, виконавчий директор Німецької культурної ради, засудив активістів Last Generation, які приклеювали себе до шедеврів мистецтва. Він вважає:

Наскільки я можу зрозуміти розпач кліматичних активістів, я чітко кажу, що дії, спрямовані на приклеювання до рам відомих творів мистецтва, явно є неправильним шляхом. Роботи, які перебувають під загрозою, належать до світової культурної спадщини й потребують захисту, так само як і наш клімат.

Але Коріна Рогге, віцепрезидент Американського інституту охорони природи, більш співчутливо ставиться до дій екоактивістів й зазначає:

Вони справедливо стурбовані тим, що багато урядів не сприймають проблеми клімату близько до серця. Оскільки музеї зберігають нашу спільну людяність, цілком зрозуміло, що активісти використовують їх, щоб спробувати привернути увагу до того, як зміна клімату загрожує людству.

Раніше ми повідомляли, що через глобальне потепління й танення льодовиків Арктика може стати "родючим ґрунтом" для нових вірусних пандемій, а кліматичні зміни підвищать ризик того, що наступна Ебола, грип або SARS-CoV-2 з'являться раніше.

Джерело: Smithsonian magazine

Не пропустіть цікавинки!

Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!

ГОЛОВНЕ ЗА СЬОГОДНІ
Більше новин