Як отримати водійські права в Україні у 2024 році: поради та хитрощі
Розповідаємо про всі етапи отримання водійських прав для українців

Правила отримання водійських прав в Україні у 2024 році / Фото: Getty Images
Навчання водінню схоже на квест: необхідно знайти автошколу, поговорити з інструктором, прокачати нові навички та скласти іспит. До цього довготривалого, але цікавого процесу всі ставляться по-різному. Одні планують вивчитися в автошколі за пару місяців і з першого разу здати на права, інші – готуються немов до серйозної битви. Незалежно від настрою і тим, і іншим корисно знати неочевидні нюанси.
Плануємо навчання та бюджет
Навчання водінню – справа недешева. До обов'язкових платежів входять: медкомісія, курс навчання в автошколі та, можливо, іспит у МВС. Можливо, ви захочете взяти додаткові уроки водіння і платити за повторні виходи на іспит.
Медкомісія. Деякі школи можуть вимагати медичного висновку від початку навчання. А є ті, які дають змогу пройти медкомісію у процесі навчання, але до початку практики. Пройти можна у приватній чи державній клініці. Середня ціна – 350–500 гривень.
Автошкола. У ній вчать ПДР та управлінню автомобілем, приймають попередній іспит, а за підсумками видають посвідчення водія. Середня ціна навчання в автошколі – 12 500-22 600 гривень залежно від регіону та формату теоретичних занять.
Автошколи часто дозволяють оформити розстрочку - платити за навчання частинами за графіком у договорі.
Радимо домовлятися про розстрочку, навіть якщо ви можете сплатити курс відразу. Щось може піти не так і ви захочете змінити автошколу. Із розстрочкою не доведеться думати, як повертати гроші.
Вартість складання теоретичного іспиту в сервісному центрі МВС — 250 грн, практичного іспиту - 420 грн. Окремо потрібно сплатити послугу з виготовлення та видачі бланку посвідчення - орієнтовно 550 грн.
Машина на іспит. Якщо машину на іспит надає автошкола, то можливо доведеться оплатити цю послугу.
Є автошколи, які пропонують додаткові послуги: подання документів до сервісного центру МВС – 800 гривень, повторне складання внутрішнього іспиту – 100 гривень. Розміри додаткових платежів слід уточнювати окремо в автошколі.
Проходимо медкомісію

Щоб керувати автомобілем, потрібна медична довідка – без неї просто не допустять іспиту. Так у МВС дізнаються, чи має учень обмеження, які можуть перешкодити водінню. Наприклад, ось із чим не пустять за кермо:
- епілепсія;
- нездатність розрізняти кольори;
- хронічні чи затяжні психічні розлади;
- розлади поведінки, у тому числі через алкоголь та наркотики.
Крім того, якщо кандидат у водії перебуває на обліку у нарколога, то щоб йому дозволили сісти за кермо, треба знятись з обліку. Можна спробувати довести у суді, що його на облік поставили необґрунтовано. Інший варіант – щомісяця протягом трьох років показуватись наркологу та доводити, що з речовинами давно покінчено.
Інші діагнози або ніяк не вплинуть на право керувати ТЗ, або зобов'яжуть дотримуватись певних вимог. Ось приклади:
- Немає руки, ноги, кисті чи стопи – заборонять керувати автомобілем із механічною коробкою передач.
- Бачить тільки одне око – доведеться їздити на машинах з акустичною системою паркування спереду і ззаду.
- Проблеми зі слухом – зобов'яжуть використати слуховий апарат.
- Проблеми із зором – доведеться сідати за кермо виключно в окулярах чи контактних лінзах.
Щоб у правах не було зайвих обмежувальних позначок, іноді потрібно звернутися до лікарів за консультацією ще до медкомісії та навіть до подання заяви до автошколи.
Вибираємо інструктора та автошколу

Рекомендуємо познайомитись з майбутнім інструктором заздалегідь, щоб отримати від навчання максимум комфорту. Подумайте, який учитель вам потрібен і на якій машині ви хочете вчитися. Він буде спокійним чи строгим, жартівливим чи серйозним. Ви хочете вчитися на Renault Logan або на новій BMW, тому що на менше ви не згодні.
Ось що потрібно зробити, щоб вибрати відповідного інструктора:
- згадайте, хто з родичів та знайомих нещодавно отримав права, запитайте у них, як їм інструктор;
- вивчіть відгуки;
- зв'яжіться з інструкторами, що сподобалися;
- домовтесь про пробне заняття;
- придивіться до автошкіл.
Тепер розберемо, як вибрати автошколу в Україні.
На жаль, не завжди хороший інструктор працює у добрій автошколі. Тому важливо розібратися у цьому питанні.
Зазвичай школа влаштована так: є навчальні класи, де розповідають теорію. Є майданчик для відпрацювання практичних навичок, там студенти навчаються паркуватись, об'їжджати перешкоди та гальмувати. Потім учень з інструктором виїжджають у місто та відпрацьовують там навички. Всюди принцип однаковий.
Важливо звернути увагу, як навчають в автошколі. Одні школи організовують все за законом і працюють на совість, інші спочатку заманюють учнів низькою ціною, а потім намагаються компенсувати.
То як же вибрати надійну автошколу і не нарватися на шахраїв? Для цього треба:
- Читати відгуки.
- Перевірити фактичну адресу.
- Перевірити документи. Автошкола має два основні документи: ліцензію на освітню діяльність та висновок МВС про складання навчально-методичної бази.
- Поговоріть із адміністратором по телефону. Важливо дізнатися наступне: де відбуватимуться заняття; скільки годин водіння передбачено договором; вартість навчання; чи є можливість відвідати тестовий урок та яка вартість; чи можна оформити податкове відрахування; скільки коштує перездавання.
- Сходити до автошколи. На місці уважно прочитайте договір. Поки цього не сталося, не варто передавати будь-які гроші.
Оцінюємо роботу інструктора та автошколи

Коли перший урок закінчиться, постарайтеся прислухатися до себе і подумати про таке:
- Наскільки вам було зручно. Нормально хвилюватись і трохи соромитися. Але якщо вам було неприємно перебувати з людиною, навряд чи ви зможете якісно засвоювати інформацію.
- Як працює інструктор? Гарний інструктор не тільки каже, що робити, але й пояснює чому.
- Наскільки урок насичений, що ви встигли запам'ятати.
- Як із індивідуальним підходом. Хороший інструктор розуміє, що всі різні люди. Він може підтримати, допомогти розібратися в чому складність та знайти шляхи вирішення проблеми.
- Як інструктор реагує на помилки. Вони неминучі у процесі навчання. Але якщо вас починають ображати, кричати, у тому числі матом, – вам точно не по дорозі.
Готуємось до іспиту у МВС
Іспит у сервісному центрі МВС майже нічим не відрізняється від внутрішнього іспиту в автошколі. Теорію здають на комп'ютері, ви повинні відповісти на 20 питань за 20 хвилин.
Практику здають на машині МВС чи автошколи. Іноді автомобіль може відрізнятись від того, на якому ви вчилися водити з інструктором. Водій-початківець може розгубитися, але якщо вас навчили слухати і чути машину, розуміти що вона говорить, то це не стане для вас проблемою.
Корисно буде уточнити, що і де включається, якщо дають незнайому машину, а ось хвилюватися через це не варто.
Складаємо іспит у МВС

Все відбувається в екзаменаційному класі – кабінеті, де є кілька столів з комп'ютерами. Кандидати займають живу чергу і на запрошення заходять до класу, видаються на камеру. Екзаменатор звіряє інформацію з паспорта та вказує на комп'ютер, де прийматимуть іспит.
Коли ви будете перед монітором, переконайтеся, що на екрані саме ваші ПІБ, дата народження та категорія ВП. Знайшли помилку – повідомте про це екзаменатору.
Також на екрані буде інструкція про те, як складати іспит. І головне – кнопка "Почати іспит". Поки ви її не натиснете, таймер не ввімкнеться.
Теоретична частина вважається зданою, якщо допущено не більше двох помилок та завдання виконані за відведений час. Ті, хто не здав теорію, допускається до перездачі через 10 днів.
Як приймають іспит з водіння
Процес майже такий самий, як і на внутрішньому іспиті автошколи. Відмінність полягає лише в тому, що в автомобілі встановлено кілька камер: вперед, назад, вид на педалі кандидата та педалі екзаменатора, на панель приладів, на важелі управління і на водія.
Все відбувається наступним чином: ви сідаєте у крісло водія, екзаменатор встановлює особистість - називаєте ПІБ, дату народження, марку і модель автомобіля, реєстраційний номер, дату проведення іспиту.
Інспектор МВС сідає на переднє сидіння і уточнює, чи готові ви розпочати іспит і, лише почувши стверджувальну відповідь, дає команду починати рух.
Далі ви рухаєтеся маршрутом і виконуєте завдання, які каже вам інспектор. Іспит триває приблизно 30 хвилин.
Завдання можуть звучати так: "До перехрестя рухаємося прямо, на перехресті - головною дорогою", "Знайдіть місце для розвороту", "На регульованому перехресті поверніть праворуч".
В екзаменаційному листі вказані помилки та порушення, які ви можете вчинити та вага їх у балах. Якщо допущено понад три помилки – іспит не складено.
Як здавати водіння: поради та хитрощі

Зібрали кілька слушних порад, які допоможуть отримати добрий результат.
Не поспішайте. Не починайте рух, як тільки сіли за кермо. Влаштуйте собі умови, в яких вам буде комфортно вести машину. Відрегулюйте дзеркала, закрийте вікна, якщо жарко – увімкніть кондиціонер.
Вивчіть вагу помилок. Ваше завдання – уникнути тяжких помилок, навіть якщо щось пішло не так. Важливо не перевіряти передачу поглядом, якщо, наприклад, заглох мотор. Обов'язково спочатку увімкніть нейтральну, а потім першу. Коли все включено як слід, потрібно переконатися, що рух продовжувати безпечно. Почніть їхати і лише потім вимикайте аварійку.
Користуйтеся поворотниками. В екзаменаційному аркуші є дві схожі помилки, але вони різні за вагою: "не подав сигнал повороту" і "невчасно подав сигнал повороту". Тобто іноді краще із запізненням увімкнути поворотник, ніж не включити його зовсім.
Просіть повторити завдання, якщо його не зрозуміли. Не зрозуміти – не помилка, а ось не виконати завдання – три бали. Поки ви обмірковуєте інформацію, можна згаяти цей момент.
На іспиті інспектор фіксує не лише помилки, а й виконані завдання, тому не варто хвилюватися, якщо бачите, що він пише в екзаменаційному аркуші.
Якщо під час іспиту зламалася машина, його припиняють та відновлюють після ремонту авто чи на іншому транспортному засобі. Вправи, які ви виконали, не перевірятимуть удруге.
Як стати досвідченим водієм

Чим більше досвіду, тим менше переживань про те, що щось піде не так.
Тренуйтеся їздити у різну погоду. Якщо ви навчалися влітку, а на носі зима, то тренуватися взимку краще з інструктором, щоб отримати навички водіння на засніженому покритті, ожеледиці, колії. Це допоможе відчути, як поводиться автомобіль за таких умов. А також зрозуміти, як бути з пробуксовками, заметами та гальмуванням.
Найчастіше тренуйте рух заднім ходом: їздіть по прямій, навчайтеся заїжджати в гараж і паркуватись паралельно.
Продовжуйте розбиратися в ПДР – особливо якщо живете у невеликому містечку і плануєте поїхати за кермом у місто побільше. Там буде більше знаків та розмітки. Можливо, буде й те, із чим ви ще не зустрічалися на дорогах.
Не соромтеся вмикати аварійку, знижувати швидкість та зупинятися, якщо щось піде не так чи ви відчуєте небезпеку.
Будьте уважні на дорогах, навіть якщо їздите одним і тим же маршрутом щодня. На будь-якій ділянці дороги може статися будь-що. Цим маршрутом рухаються інші машини, дорогу переходять різні пішоходи, навіть дорожнє полотно постійно змінюється.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!