Наскільки високий ризик того, що ваш електрокар спалахне
Загасити займання літій-іонної батареї практично неможливо, тому розповідаємо, що можна зробити, щоб мінімізувати ризик для оточуючих

Наскільки небезпечні раптові спалахування електромобілів/Фото: @honeywhite2023/X
Новини про раптове спалахування електромобілів з'являються періодично. Й зі шаленим ростом популярності електрифікованого транспорту ця тема турбує все більше людей. Наскільки високий ризик того, що електрокар може раптово спалахнути й що робити, щоб мінімізувати ризик для оточуючих?
Деталі
Звичайно, спалахнути може й дизельний чи бензиновий автомобіль, але в електрифікованому транспортному засобі це набагато серйозніша за наслідками проблема.
Пожежі в електромобілях часто потрапляють у заголовки газет, але це не поширене явище. За даними Honeywell Safety and Productivity Solutions, лише 239 пожеж, зареєстрованих у Великій Британії з липня 2022 року по червень 2023 року, були пов’язані з електромобілями. Хоча це зростання на 83% у порівнянні з попереднім роком, важливо зазначити, що ця кількість зросла разом зі збільшенням кількості електромобілів на дорогах.
Водночас за даними пожежно-рятувальної служби графства Бедфордшир, близько 1898 пожеж у 2019 році сталися через бензинові та дизельні автомобілі, 54 – від електромобілів.
Інше дослідження, проведене Шведським агентством з питань цивільного страхування, також показало, що бензинові та дизельні автомобілі загоряються в 19 разів частіше, ніж електромобілі.
Пожежі в електрокарах привертають підвищену увагу з багатьох причин. Головне те, що це порівняно нова технологія, яка стрімко набирає популярність, а також те, що ці пожежі зазвичай дуже швидкі та масштабні й супроводжуються незвичними звуками та великою кількістю токсичного диму.
Пожежу в електромобілі також неймовірно важко загасити. Можна подумати, що ви впорались, а потім вона вибухає знову через години, дні чи навіть тижні. Зважаючи на все це, не дивно, що люди починають турбуватися про пожежі в електромобілях, зокрема пожежні служби розробляють нові стратегії боротьби зі спалахуванням такого транспорту.
Рятувальники у Великій Британії, наприклад, вирішили проводжати електрокари у разі їх евакуації після ДТП. Вони також розробляють системи для визначення, яка модель електромобіля бере участь в інциденті та де міститься його батарея та ізолятори.
Для електромобілів, які горять або піддаються ризику пожежі, пожежна служба в Копенгагені, Данія, розробила рішення для локалізації займання електричного транспортного засобу. Тліючий електромобіль опускають у контейнер, який встановлюють на вантажівку. Форсунки в підлозі й стінках контейнера дозволяють закачувати в нього воду. Після заповнення контейнер і автомобіль відправляються в безпечне місце для зберігання і залишаються на кілька тижнів, доки транспортний засіб перестане становити небезпеку. Якщо все добре, воду потім фільтрують і обробляють для її безпечної утилізації.
Експерти розходяться в думках щодо того, як найкраще боротися з пожежею електромобілів, але, як правило, необхідна величезна кількість води для охолодження акумуляторної батареї (хоча це не вбереже від повторного займання), протипожежна ковдра для придушення полум’я та дихальне обладнання для пожежників, щоб захистити їх від хмари токсичної пари є стандартним підходом. Також можна просто дати машині згоріти, якщо немає загрози перекидання полум'я на інші об'єкти.
Після локалізації згорілий електромобіль необхідно вилучити та помістити на зберігання подалі від будівель та інших транспортних засобів. Приблизно 25% пожеж на сміттєзвалищах викликані відпрацьованими літій-іонними батареями. Більш радикальні кроки включають занурення автомобіля у воду, але не в морську, оскільки може вивільнитися хлор.
Все це звучить досить тривожно та є вагомою причиною для багатьох не купувати електромобіль, але Пол Крістенсен, професор чистої та прикладної електрохімії в Університеті Ньюкасла та старший радник Національної ради начальників пожежної охорони, хоче вгамувати страхи щодо пожежної безпеки електромобілів, особливо враховуючи переваги, які пропонує технологія. Він зазначає:
Як людина, яка допомагала Nissan під час створення заводу з виробництва акумуляторів, я б, якби міг собі дозволити його, завтра мав Nissan Leaf. Нам не варто турбуватися про невелику кількість пожеж, пов’язаних з електромобілями, але ми маємо бути обізнаними. Літій-іонна батарея зберігає величезну кількість енергії в дуже малому просторі. З 2008 року впровадження таких батарей перевищило наше уявлення про їхній ризик. Ми біжимо, щоб наздогнати згаяне, але ми це зробимо.
Крістенсен зазначає, що займання акумулятора можна контролювати, але не можна загасити. Це хімічне полум'я й воно не потребує зовнішнього кисню для горіння. Пошкодження акумуляторної батареї може призвести до сильного займання, незалежно від того, чи батарея заряджена, чи розряджена. За словами дослідника, навіть пом'ятий корпус батареї може призвести до пожежі.
Відомо, що акумуляторні батареї можуть спалахнути через перегрів під час заряджання, але більше тривоги викликає те, що пожежа батареї може спалахнути спонтанно, без очевидної причини, одним із можливих пояснень цього є забруднення навіть однієї комірки акумулятора під час виготовлення. За словами Крістенсена, навіть у найдосвідченіших і прискіпливих виробників дефектні електричні елементи проходять через дуже ретельні системи контролю якості.
Полум’я акумулятора схоже на паяльну лампу, яка швидко запалює все, що трапляється на шляху, тому Крістенсен хоче, щоб ради та інші організації врахували ризики для безпеки електромобілів на підземних паркінгах, а також в автобусних депо, де транспортні засоби припарковані поруч. Дослідник заявляє:
У Німеччині за останні шість або близько того місяців згоріли три автобусні депо. Тунелі, пороми, автостоянки, вантажні судна, що перевозять електромобілі — усі місця, де ви знаходите електромобілі, слід розглядати як загрозу безпеці та вживати відповідних заходів.
Він також стурбований тим, що в деяких модифікованих автомобілях можуть використовуватися вживані акумулятори. За словами Крістенсена, ніхто насправді не знає, наскільки безпечні використані літій-іонні батареї, і ще не розроблено жодного стандартного тесту, який би міг це показати. Він попереджає, що деякі батареї знову виходять на ринок після того, як їх вилучили в нелегальних цехах й неможливо перевірити їх безпечність.
Загалом, немає причин відмовлятися від купівлі електромобіля через страх його спалахування. Автівки з ДВЗ горять не рідше, єдиною їх перевагою (якщо це можна так назвати) є менша швидкість поширення полум'я, яке легше загасити. Ось, наприклад, "свіжа" пожежа в аеропорту Лутона, яка за різними версіями могла розпочатися через займання, як електромобіля, так й автівки з ДВЗ.
Раніше ми писали про три електрокари, які зараз найефективніші на ринку. Журналісти британського видання перевірили, які автівки найкраще відповідають заявленим показникам запасу ходу.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!