Бронь від мобілізації в Україні 2023 року: кому з працівників можна відстрочити призов
Розповідаємо, як відбувається бронювання працівників від мобілізації на військову службу та яких критеріїв треба дотримуватися

Бронювання від мобілізації в Україні: кого можуть не закликати / Фото: Генштаб ЗСУ
З моменту повномасштабного вторгнення всі військовозобов'язані та здорові чоловіки віком від 18 до 60 років підлягають загальній мобілізації. Але підприємства, які є критично важливими для економіки, мають можливість забронювати своїх працівників, які можуть отримати відстрочку від армії.
У статті ми розповімо про тривалість процедури бронювання та чому мало кому вдалося її пройти.
Відповідний закон Верховна Рада ухвалила у листопаді 2022 року. А в січні 2023 року затвердили новий порядок та критерії для підприємств, за якими вони визнаватимуться критично важливими для економіки.
Наслідки бронювання
Заброньований співробітник отримує відстрочку від призову під час мобілізації та у воєнний час строком до 6 місяців. Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (ТЦК) зараховує цього військовозобов'язаного на спеціальний військовий облік.
Варто зазначити, що ці чоловіки призовного віку можуть перетинати кордон України за наявності підтверджуючих документів (свідоцтво про відстрочку від призову та повідомлення про зарахування на спеціальний військовий облік) або отриману Держприкордонну інформацію про схвалене рішення щодо бронювання водіїв та залізничників.
Як набувають статусу критично важливого підприємства

Коли компанія приймає рішення забронювати працівника, вона має три варіанти, як це зробити. Перший варіант – через мобілізаційне завдання, яке визначає уряд чи інші держустанови. Другий варіант – через держконтракт щодо задоволення потреб ЗСУ чи інших військових формувань. Третій спосіб – отримати статус підприємства, критично важливого для функціонування економіки та задоволення потреб населення.
На сьогоднішній день бізнеси найчастіше обирають саме третій варіант. Він умовно поділяється на два кроки: набуття статусу критично важливого підприємства та подання списків на бронювання.
Підприємства мають відповідати, як мінімум, трьом критеріям (для деяких галузей, наприклад, паливно-енергетичної, соціальної сфери, медіа – двом) із переліку:
- загальна сума сплачених бізнесом податків та інших зборів перевищує 1,5 мільйонів євро;
- сума річних надходжень підприємства в іноземній валюті становить менше ніж 32 мільйони євро в еквіваленті;
- підприємство має стратегічне значення для економіки та безпеки держави відповідно до затвердженого переліку;
- підприємство має важливе значення у галузі національної економіки;
- відсутні заборгованості зі сплати ЄСВ;
- середня місячна зарплата працівників не менше середньої зарплати у регіоні;
- є резидентство у "Дія.City".
Четвертий додатковий пункт передбачає, що профільні міністерства чи місцеві адміністрації можуть встановлювати свої так звані підкритерії для бізнесів, якими їх визнаватимуть критично важливими. Такі підкритерії вже є у Мінагрополітики, Мінекономіки, Міненерго, Київської міської та обласної військових адміністрацій. Поступово підкритерії затверджують інші міністерства та адміністрації, щоб дати більше можливостей бронюватися бізнесам.
Тому якщо компанія із семи критеріїв відповідає лише двом, то вона може заглибитись у четвертий пункт і подивитися, які ще критерії є в окремих міністерств та адміністрацій.
Підтверджуючі документи
Кожен критерій має бути підтверджено відповідними документами. Наприклад, резидентство у "Дія.City" підтверджують відповідною випискою. Якщо йдеться про податкові показники, їх слід брати в податковій. Показники із зарплати компанія формує або самостійно, або запитує Держстат, і він надає відповідну інформацію. А коли пакет документів сформовано, до нього додають податкові звіти та надсилають до необхідної установи для набуття статусу.
Заявку подають до профільного міністерства або до ОВА. Також варто зазначити, що на набуття статусу критично важливого підприємства йде до двох тижнів, якщо немає зауважень щодо документів. Також слід розуміти, що кількість заявок збільшується, а отже, можуть збільшитися і терміни розгляду.
Як забронювати працівника

Детальна інформація про те, як забронювати військовозобов'язаних під час воєнного стану визначається у постанові КМУ №194.
Покрокова інструкція:
Крок 1: Роботодавець подає пропозицію про бронювання до органів державної влади, які здійснюють управління у відповідній сфері чи галузі національної економіки чи інших державних органів (наприклад, військової адміністрації).
До заповненої форми необхідно додати листа у довільній формі з обґрунтуванням необхідності бронювання. Запропонувати зазвичай можна в письмовій або електронній формі (зокрема відправивши електронною поштою).
Важливо, щоб роботодавець дав максимально детальне пояснення щодо участі підприємства та ролі запропонованих до бронювання працівників у задоволенні потреб ЗСУ, населенні та підтримці національної економіки, бажано з додаванням підтверджуючих документів.
Крок 2: Органи державної влади погоджують отримані пропозиції з Міністерством оборони та подають їх Міністерству економіки України разом із обґрунтуванням.
Крок 3: Мінекономіки узагальнює подані пропозиції протягом першого робочого дня та приймає відповідне рішення та надсилає його копію Міноборони, а також державному органу, який подав пропозицію.
Крок 4: Міноборони через Генеральний штаб ЗСУ в одноденному терміні надсилає до ТЦК витяги з наказів Мінекономіки.
Крок 5: ТЦК за місцем розташування підприємства оформлює бронювання: бере заброньованих військовозобов'язаних на спеціальний військовий облік, оформляє їм повідомлення про взяття на такий облік та посвідчення про відстрочку від призову.
Відповідальна особа на підприємстві має провести комунікацію з працівниками та ТЦК, а також внести відомості про бронювання спеціальних карток працівників, які зберігаються на підприємстві.
В якому вигляді подаються документи

Більшість міністерств приймають документи електронною поштою. Мінагрополітика, наприклад, має електронний кабінет, через який можна подаватися на бронювання. Поки що це єдиний орган, який у такому форматі приймає заявки, решта робить це через email. Деякі військові адміністрації приймають документи навіть у друкованому вигляді, бо процедура передбачає таку можливість.
Чи може бути відстрочка анульована
Надана відстрочка може бути анульована у разі:
- закінчення терміну її дії;
- завершення підприємством, установою організацією виконання мобілізаційного завдання (замовлення) або його скасування;
- завершення підприємством, установою, організацією виробництва товарів, виконання робіт та послуг для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань;
- позбавлення підприємства, установи та організації статусу критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення у період уповноваженим органом;
- ліквідації органу чи підприємства, установи та організації;
- звільнення військовозобов'язаного з органу влади чи підприємства, установи та організації.
У всіх випадках, крім закінчення строку дії, анульовані відстрочки здійснюються згідно з рішенням Міністерства економіки на підставі обґрунтованого подання органу державної влади, іншого держоргану, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації.
Відповідно до рішення, роботодавець вилучає у військовозобов'язаного витяг і надсилає його до ТЦК та СП, де працівник перебуває на військовому обліку.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!