ua ru
Будь ласка, заповніть це поле
1

Наскільки довго "живе" батарея електромобіля та як за нею доглядати

Авто 17:51 - 14 грудня 2023

Це питання чи не найбільше цікавить багатьох водіїв, які роздумують над переходом на електромобілі

Електромобіль на зарядці

Наскільки довго може працювати акумулятор електромобіля/Фото: Christopher Furlong/Getty Images

Для багатьох водіїв електромобіль представляє абсолютно новий транспортний засіб, що призводить до виникнення багатьох питань і турбот при переході із ДВЗ. Одна з проблем, яка найбільше цікавить водіїв, які лише починають знайомство з електромобілями, полягає в тому, наскільки довго "живе" акумулятор у такому транспорті.

Деталі

Як правило, акумулятори електромобілів працюють стільки ж, скільки й інші частини автомобіля. Але, як і у випадку з батареєю телефону чи ноутбука, з часом вони деградують, тобто утримують менше заряду. Зрештою, акумулятори електромобілів мають забезпечувати принаймні 70% своєї потужності навіть після 300 тисяч кілометрів, а це пробіг, при якому проблема зносу запчастин виникатиме не залежно від того чи у вас ДВЗ, чи гібрид, чи електричка.

Як приклад, Tesla Model S з пробігом від 400 до 500 тисяч кілометрів зберігають близько 80% ефективності своїх акумуляторів. І це не заяви виробника, а дані з досвіду використання. Звичайно, бувають й випадки, коли акумулятор доводилося порівняно швидко міняти, але це не є основним сценарієм використання. Часто трапляються й зовсім анекдотичні чутки про те, що автівка не заводиться без підключення до зарядки, але якщо таке й траплялося у когось насправді, то це одиничні випадки.

Хороша новина полягає в тому, що чим більше електромобілів виходить на ринок і чим довше вони експлуатуються, тим більше доказів, що батареї часто вистачає на весь термін служби транспорту. При цьому з кожним роком з'являється все більше порад і стратегій, яких ви можете дотримуватися, щоб переконатися, що акумулятори вашого автомобіля проживуть довше, ніж інші.

Ресурс батареї електромобіля

Фото: Carsten Koall/Getty Images

Акумулятори з часом руйнуються, тобто вони стають менш ефективними з віком і відповідно до активності експлуатації, тому запас ходу вашого автомобіля з часом зменшиться. Також не можна заперечувати, що батареї коштують недешево, і якщо акумуляторним елементам колись знадобиться заміна, цілком імовірно, що вона коштуватиме дорожче, ніж зараз коштує автомобіль.

У Європі починають з’являтися пункти заміни акумуляторів, де акумулятори електромобілів можна замінити за лічені хвилини, і вони можуть дати відповідь на питання про термін служби акумулятора.

Чому акумулятор електромобіля втрачає заряд?

Постійний прогрес у технології акумуляторів означає, що проблеми, пов’язані зі зниженням продуктивності, постійно зменшуються. Однак навіть новітні літій-іонні елементи не повністю захищені від втрати продуктивності з часом, на що впливає низка факторів.

Можливо, найбільшим фактором зниження ефективності є цикл використання та заряджання. Часте розрядження елементів з подальшим повним заряджанням може з часом пошкодити здатність акумулятора підтримувати оптимальний запас енергії, тому виробники зазвичай рекомендують заряджати лише до 80 відсотків і ніколи не розряджатися до нуля. Швидке заряджання також відіграє важливу роль, оскільки передача великої кількості електричної енергії призводить до генерування значно вищих температур в акумуляторній батареї.

Рідинне охолодження елементів допомагає пом’якшити це, але часте використання швидкої зарядки все одно може призвести до пошкодження літій-іонних батарей. Подібним, але менш екстремальним чином, автомобілі, які використовуються у спекотному кліматі, як правило, зазнають дещо більшого зниження продуктивності, ніж автомобілі в холодніших умовах експлуатації.

Як доглядати за акумулятором електромобіля

Фото: Carsten Koall/Getty Images

Одним з основних способів захисту елементів батареї є ретельне керування заряджанням і розряджанням, що в ідеальному світі означає намагання уникати падіння зарядки нижче 20% і не перевищувати 80% ємності під час заряджання. При заряджанні вище 80% батареї, як правило, стають найбільш гарячими, що позначається на делікатній хімії її комірок.

На щастя, більшість електромобілів тепер дають можливість запрограмувати графік заряджання автомобіля, дозволяючи встановлювати обмеження на заряджання. Крім того, краще не розряджати батарею повністю. Більшість електромобілів завжди гарантують, що залишився мінімальний запас енергії, навіть якщо це не дозволяє автомобілю рухатися, але слід уникати тривалого зберігання автомобіля та витікання електроенергії.

Говорячи про заряджання, найкраще помірно використовувати швидкі зарядні пристрої постійного струму. Хоча вони чудово підходять для тривалих подорожей або в надзвичайних ситуаціях, коли вам потрібен швидке поповнення енергії, побічним продуктом швидкої роботи зарядних пристроїв є підвищена температура, що руйнує акумулятор.

Якщо електромобіль використовуватиметься в екстремально спекотну чи холодну погоду, завжди переконайтеся, що автомобіль підключено до електромережі для заряджання (звичайно, з максимальним обмеженням, встановленим на 80 відсотків), незалежно від пробігу. Ця техніка крапельної зарядки дозволяє системі керування температурою батареї продовжувати працювати та підтримувати оптимальну температуру елементів для довговічності.

Те, як ви керуєте своїм електромобілем, також може вплинути на довговічність його акумулятора. Подібно до швидкого заряджання, швидке розрядження елементів може призвести до пошкодження, яке з часом призведе до зниження ефективності та запасу ходу. Зрештою, чим швидше ви керуєте автомобілем і чим більше використовуєте фірмовий миттєвий крутний момент електромобіля для блискавичного старту, тим більше ви спричиняєте шкідливе накопичення тепла в акумуляторі. Тому краще водити автомобіль спокійно, якщо ви хочете, щоб акумулятор жив якнайдовше.

Виробники чітко усвідомлюють, що потенційних покупців електромобілів може відлякати ймовірність передчасного та дорогого виходу з ладу акумулятора. Правда полягає в тому, що при правильному поводженні більшість сучасних літій-іонних блоків, ймовірно, прослужать весь термін експлуатації автомобіля. Попри це, більшість компаній надають на батарею окрему розширену гарантію.

Більшість гарантій на автомобілі складають близько трьох років і 100 000 кілометрів, але деякі автовиробники можуть пропонувати гарантію на батареї й до 8 років та навіть 200 тисяч кілометрів пробігу. Зазвичай виробник гарантує заміну акумулятора, якщо його ємність опуститься нижче 70-75% впродовж гарантійного періоду.

Раніше ми повідомляли, що китайці запакували понад 1300 конячок в електричний суперкар YangWang U9. Хоч ця автівка й вражає своєю потужністю, важить вона вдвічі більше, ніж Porsche 911.

Джерело: Autocar

Не пропустіть цікавинки!

Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!

Головне за сьогодні
Більше новин