Антрополог пояснив, чому традиція дарувати подарунки настільки популярна
Чому такою популярною стала традиція передавати щось цінне, коли ти можеш сам цим скористатись

Чому ми так любимо дарувати подарунки/Фото: Kari Shea/Unsplash
Сезон подарунків у розпалі, і як би ми не любили Святого Миколая чи Санта Клауса, головними дарувальниками завжди є звичайні люди. Й не залежно від того, чи ви даруєте подарунки за найменшої нагоди, чи лише на великі свята – це невіддільна особливість життя практично усіх людей в усіх суспільствах. Доцент-дослідник антропології Університету Колорадо в Денвері Чіп Колвелл розповів, звідки взялася така важлива традиція у нашому житті.
Деталі
Колвелла зацікавило питання, навіщо людям просто передавати щось дорогоцінне або цінне, коли вони можуть цим скористатися самі?
Як зазначає дослідник, деякі психологи спостерігали внутрішню насолоду у людей, яка асоціюється з даруванням подарунків. Богослови відзначають, що дарування є способом вираження моральних цінностей, таких як любов, доброта та вдячність, у католицизмі, буддизмі та ісламі. А філософи від Сенеки до Фрідріха Ніцше вважали дарування найкращим проявом безкорисливості. Не дивно, що подарунки є центральною частиною Хануки, Різдва, Кванзи та інших зимових свят.
Для Колвелла найбільш переконливим поясненням цього феномену є теорія французького антрополога Марселя Мосса, яку він запропонував у далекому 1925 році.
Мосс був спантеличений суспільствами, в яких подарунки дарувалися екстравагантно. Наприклад, уздовж північно-західного узбережжя Канади та Сполучених Штатів корінні народи проводять церемонії потлача. Під час цих денних бенкетів господарі роздають величезну кількість майна.
У есе під назвою "Подарунок" Мосс розглядає потлачі як екстремальну форму дарування. При цьому він припускає, що така поведінка цілком відома майже в кожному людському суспільстві: ми віддаємо речі, навіть якщо зберігати їх собі, здається, має набагато більший економічний та еволюційний сенс.

Мосс зауважив, що подарунки створюють три окремі, але нерозривно пов’язані дії – це дарування, отримання та взаємність.
Перший акт дарування встановлює чесноти дарувальника. Вони виражають свою щедрість, доброту та честь.
Акт отримання подарунка, своєю чергою, свідчить про готовність людини отримати шану. Це спосіб для одержувача продемонструвати власну великодушність, що він готовий прийняти те, що йому пропонують.
Третя складова дарування подарунків — це взаємність. По суті, очікується, що особа, яка отримала подарунок, також зробить подарунок у відповідь. Але потім, коли перша особа отримує щось у відповідь, вона має повернути ще один подарунок людині, яка отримала оригінальний подарунок. Таким чином процес дарування перетворюється у нескінченний цикл.
За словами Колвелла, цей останній крок робить подарунки унікальними. На відміну від покупки в магазині, де обмін закінчується, коли гроші обмінюються на товари, дарування подарунків розбудовує та підтримує стосунки. Ці стосунки між дарувальником і одержувачем пов’язані з мораллю. Подарунок є вираженням справедливості, тому що кожен подарунок, як правило, має таку ж або більшу цінність, ніж той, що був подарований останнім. А також є виявом поваги, оскільки він демонструє готовність вшанувати іншу людину.
Таким чином дарування об’єднує людей, підтримуючи зв’язок у нескінченному циклі взаємних зобов’язань.
Колвелл зазначає, що сьогодні ми реалізовуємо традицію дарувати подарунки надто добре, адже багато хто страждає не від відсутності подарунків, а від надлишку. Так, з кожним роком американці, наприклад, витрачають все більше грошей на подарунки у зимовий святковий сезон. При цьому величезну кількість подарунків просто викидають.

Під час святкового сезону 2019 року було підраховано, що подарунки, на які американці витратили понад 15 мільярдів доларів, були небажаними, причому 4% відправлялися безпосередньо на смітник.
Щоб не підтримувати масового споживацтва у святковий сезон, яке лише збільшує забруднення довкілля, не варто відмовлятися від багатовікової традиції, але необхідно обдуманіше робити подарунки. Колвелл наголошує:
Ідеї Мосса не сприяють споживацтву. Навпаки, його пояснення подарунків свідчать про те, що чим більш значущий і особистий подарунок, тим більша повага і шана виявляються. По-справжньому продуманий подарунок з набагато меншою ймовірністю опиниться на смітнику. І вінтажні, перероблені товари ручної роботи – або персоналізований досвід, як-от гастрономічний тур чи політ на повітряній кулі – можуть бути навіть більш цінними, ніж дорогий предмет масового виробництва з іншого кінця світу, доставлений через океани та упакований у пластик. Якісні подарунки можуть говорити про ваші цінності та більш значуще підтримувати ваші стосунки.
Раніше нове дослідження показало, що еволюційно дітям потрібно більше, ніж двоє "батьків", що суперечить найпопулярнішій моделі нуклеарної сім'ї.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!