Які проблеми має Україна у сфері освіти – думка експерта
І як їх розв'язати

Проблеми України у сфері освіти / Фото: Pixabay
Освіта – один з найважливіших аспектів функціонування суспільства та держави, саме тому важливо підтримувати її рівень гідним. Проте це не гарантує відсутність певних проблем у системі. Редакція МЕТА.UA розпитала експерта про те, які проблеми має українська освіта та як їх подолати.
Деталі
Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проектів МрійДій, говорить: поки увесь світ відновлює освітні втрати, спричинені COVID-19, українські школярі та студенти продовжують навчатись не завдяки, а всупереч.

Проблема: через повномасштабне вторгнення 800 тис. учнів перейшли на дистанційну або сімейну форму навчання. Частина учнів, хоч офіційно й здобуває знання онлайн, по суті, відрізана від школи через відсутність інтернету та гаджетів (згідно з дослідженням Державної служби якості освіти в 2022/2023 навчальних роках цей показник склав 30% 1 ). Найгірша ситуація в прифронтових зонах, на Сході та Півдні країни. Траплялось, що родини, які відмовились від евакуації з гарячих точок, все ж таки були евакуйовані. Але українських дітей перевозили вже в росію. Одним з подібних прикладів є дівчинка Соня з Бахмута, яка ще рік тому проживала в підвалі під вибухами, а сьогодні вже знаходиться на території "ДНР".
Вирішення: створення механізму примусової евакуації дітей з прифронтових зон та забезпечення їх житлом, гідними умовами проживання та навчання, працевлаштування батьків.
Проблема: учні, які тимчасово переїхали в Європу, часто не встигають поєднувати місцеву освіту та українську школу. Вивчаючи нові мови, історію Німеччини, Польщі, Англії та вірші місцевих класиків, школярі нехтують знаннями з історії України, забувають власну мову, не мають доступу до літератури рідної країни.
Вирішення: збільшити підтримку здобуття української освіти тих, хто перебуває за кордоном. Це збільшить шанси на повернення школярів та студентів, а також дасть розуміння молоді того, ким вони є, за що бореться їх країна, і чим вона відрізняється від свого ворога.
Проблема: соціальна незахищеність та низька заробітна платня педагогів, відсутність фінансування освітньої сфери зменшує кількість творчих, енергійних та проактивних викладачів, які б плекали бажання навчатись у молоді. Згідно з дослідженням ДСЯО 25% вчителів не мають доступу до комп’ютера на робочому місці і 20% доступу до інтернету, що погіршує якість проведення занять.
Вирішення: збільшення фінансування освітньої сфери підніме привабливість професії вчителя, покращить умови та якість навчання.
Проблема: шкільна програма не відповідає сучасним вимогам. В школах досі використовують старі підручники, застарілу методологію викладання та оцінювання знань. Ігнорується необхідність додаткової мотивації учнів, індивідуальний підхід до розкриття талантів, розвиток м’яких навичок, практична сторона навчального процесу майже відсутня.
Вирішення: удосконалення шкільної програми, збільшення практичного здобуття навичок, введення системи мотивації, індивідуальний підхід та розкриття талантів можуть посилити бажання дітей навчатись та розуміння, для чого це робити.
Підприємці, які відривають приватні школи, онлайн-платформи, тренінгові центри не можуть самостійно залатати всі діри та прогалини. Хоча на освітньому ринку України і є альтернативи, завдяки яким освіта може бути цікавою та ефективною, сотні тисяч дітей все ще не мають до неї доступу. Пізніше саме ці діти будуть виборцями та кандидатами у президенти, інженерами та лікарями, вчителями та адвокатами, платниками податків та людьми, які будуть вирішувати, чи варто їм залишатись жити в цій країні. Якщо держава хоче, щоб відповідь на останнє питання була позитивна, вирішувати проблеми в організації освіти варто вже зараз, – наголошує Лідія.
Нещодавно ми розповідали, як дистанційна освіта вплине на ринок праці в Україні.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!