Як заохотити дитину навчатися – поради психолога
Зацікавити, а не змусити

Як зацікавити дітей у навчання / Фото: Pixabay
Навчання є дуже важливою складовою життя будь-якою людини, а особливо – дитини. Проте малеча нечасто виявляє щирий інтерес до освітнього процесу. Редакція МЕТА.UA звернулася до Наталії Мудрик, психологині у школі МрійДій, арт-терапевтки, консультантки з психічного здоров‘я та членкини ГС "Національна психологічна асоціація України".
Деталі
Далі – слова експертки.

Говорячи про інтерес і бажання навчатись, нам усім важливо пам'ятати, що формуватися воно починає ще у ранньому дошкільному віці. Помічним у цьому питанні буде, коли в сім'ї загалом є культура до читання, дитина бачить, як її значимі дорослі захоплено та з інтересом купують книги, читають і діляться враженнями про прочитане. Чудово, коли в родині підтримується ініціатива до пізнання нового, наприклад, домашні експерименти, обговорення явищ природи, особливостей тих чи інших пристроїв та інших захоплень дитини, в залежності від віку та інтересів.
Також є цінним, коли дитину заохочують до запитань і навчають тому, де і як можна знайти на них відповідь. Коли дорослі обговорюють різні способи пошуку нової інформації: у когось запитати/прочитати, в книзі/у просторах інтернету тощо. Водночас чудово, коли батьки підсилюють це власним прикладом - як самі шукають інформацію, яка їх цікавить чи є потрібною. Ці навички допоможуть дитині у процесі навчання на усіх життєвих етапах. Також батькам важливо враховувати, що в процесі навчання, час від часу, рівень зацікавленості та бажання дитини будуть коливатись і на це можуть впливати такі фактори:
- стан здоров'я дитини (дефіцит вітамінів/гормональні зміни та ін.) – як наслідок втрата уваги, розлади сну, відчуття втоми та роздратування;
- вікові кризи – особливості яких важливо розуміти та враховувати;
- соціальні/комунікативні виклики – це про сприятливе середовище і навички дитини справлятись з труднощами, які виникають в процесі побудови стосунків з однолітками та дорослими;
- освітні прогалини – через переїзд, зміну школи, тривале онлайн навчання та ін., які важливо надолужити. Адже чим більше прогалин в темі, тим менший інтерес до того матеріалу, який викладається зараз.
Тож, перед тим як розпочати пошуки мотиваційних інструментів, батькам важливо виключити або ж врахувати і взяти в роботу все перелічене вище.
Також, варто пам’ятати, що інтерес до навчання потребує підігріву, адже людина робить те, від чого у неї підіймається дофамін, що виробляється в організмі, коли людина очікує на отримання того, що є для неї необхідним та бажаним. Цей нейромедіатор стимулює приплив енергії в очікуванні на винагороду, і під його впливом формуються нейронні зв’язки, що допомагають знаходити цю нагороду в майбутньому. І тут вже батькам знадобляться усі знання про потреби, інтереси та вподобання своєї дитини, адже підібрана мотиваційна система чи система винагород працюватиме успішно, якщо буде складена індивідуально під дитину. Адже інколи внутрішньої мотивації може бути ще не достатньо, тож повинна підсилювати зовнішня. З досвіду роботи з дітьми можу також відмітити, що найкращі результати в навчанні зазвичай демонструють ті учні, батьки яких активно цікавляться успіхами своєї дитини.
Цінним в процесі навчання є також, коли батьки підтримують зв'язок з педагогами, беруть активну участь в житті школи. Це про участь у благодійних ярмарках школи, виставах, проведення батьками майстер-класів, уроків. Наприклад, у нас в школі МрійДій це рубрика "Міняю роботу", коли батьки учнів запрошують цілі класи до себе на роботу на екскурсію. Тобто, у питанні взаємодії школа&батьки працює все, що демонструє дитині ставлення батьків до цієї частини життя та освітнього закладу загалом.
Нещодавно ми розповідали, як протистояти булінгу в школі.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!