ua ru
Будь ласка, заповніть це поле
1

Не лише читати й писати. Як розвинути когнітивні навички у дітей через гру і чому це важливо

Суспільство 16:24 - 29 листопада 2024

Ділимося порадами психологів

Не лише читати й писати. Як розвинути когнітивні навички у дітей через гру і чому це важливо

Як розвинути когнітивні навички у дітей через гру і чому це важливо / Фото: Freepik

Психологиня у дитячому садку МрійДій Світлана Кривошеєва розповіла про те, як розвивати когнітивні навички у дітей.

Деталі

Далі – слова експертки

Навчити дитину перед школою писати, читати, рахувати – важливі речі, але є базово пріоритетні, які мають стати фокусом в родині та дитячому садку. Мова йде про розвиток мислення, уваги, пам’яті та уяви у дітей. Чому це важливо та є фундаментом для подальшого розвитку дитини розповіла психологиня у дитячому садку МрійДій Світлана Кривошеєва.

Розвиток когнітивних навичок у дошкільному віці – важливий процес, що закладає основу для подальшого навчання й успіху дитини в житті. У цей період мозок дитини розвивається найбільш активно і від того, наскільки повноцінно розвиватимуться її мислення, пам’ять, уява та увага, залежить, як вона сприйматиме й засвоюватиме знання в майбутньому.

Чому це важливо у дошкільному віці?

Дошкільний вік – час, коли дитина вчиться вчитися. Розвиток когнітивних функцій у цей період допомагає їй опановувати певні вміння (наприклад, рахувати чи читати) та формує основу для того, щоб будь-які нові знання накладалися на вже сформовані навички мислення й аналізу.

Без розвинених когнітивних функцій дитині буде складніше засвоювати шкільні програми, навіть якщо її почнуть навчати читати або рахувати ще в дитсадку. Навпаки, коли увага приділяється саме розвитку мислення, уяви та пам’яті, ці навички стають універсальним інструментом, яким дитина користується в будь-яких життєвих ситуаціях.

Когнітивні навички - фундамент

Часто батьки думають, що головне завдання у період дошкільного віку – навчити читати, писати або рахувати. Однак, завдання цього періоду полягає не в простому накопиченні знань, а в розвитку базових когнітивних функцій.

Розвиток мислення, уваги, пам’яті та уяви – це як будівництво міцного фундаменту, на якому потім легко вибудовуються шкільні знання. Якщо цей фундамент буде слабким, то, незалежно від кількості знань, навчання у школі може стати для дитини складним і виснажливим.

Як розвивати когнітивні навички через гру?

Гра – це природний спосіб навчання для дошкільнят. Адже так дитина може цікаво пізнавати світ і розвивати свої здібності.

У нашому садку ми розвиваємо когнітивні навички дітей через ігри, творчі завдання та інтерактивні вправи. Діти вчаться концентрувати увагу, розвивати пам’ять і логіку через такі активності, як пошук відмінностей, класифікація предметів та складання історій.

Творчість і мовленнєві ігри допомагають збагачувати уяву та словниковий запас, роблячи процес навчання захопливим і корисним.

Ось декілька ідей ігор для кожної когнітивної функції, які батьки можуть легко проводити вдома.

Розвиток уваги

  • «Що змінилося?»

Викладіть перед дитиною кілька предметів, попросіть запам’ятати їх, а потім щось змініть. Дитина має віднайти ці зміни.

Результат: розвивається здатність концентрувати увагу і спостережливість.

  • «Знайди відмінності»

Покажіть два схожі малюнки із кількома відмінностями. Завдання – ретельно дослідити і побачити всі зміни.

Результат: формується уважність до деталей.

Розвиток пам’яті

  • «Ланцюжок слів»

Назвіть слово (наприклад, «кіт»), запропонуйте дитині повторити і додати своє слово (наприклад, «кіт, будинок»). Ланцюжок продовжується, поки хтось не помилиться.

Результат: тренується короткочасна пам’ять.

  • «Що в кошику?»

Покладіть у кошик кілька предметів, дайте дитині запам’ятати їх, а потім попросіть назвати все, що там було.

Результат: розвивається зорова й асоціативна пам’ять.

Розвиток мислення

  • «Що зайве?»

Покажіть кілька предметів або картинок, де один не відповідає логіці (наприклад, яблуко, банан, груша, м’яч). Запропонуйте дитині знайти зайвий предмет і пояснити свій вибір.

Результат: формуються логічні зв’язки.

  • «Розбери по групах»

Запропонуйте дитині набір предметів (ґудзики, іграшки, картки) і попросіть розподілити їх за ознаками (форма, колір, розмір).

Результат: розвивається класифікація й аналіз.

Розвиток уяви

  • «Придумай історію»

Покажіть дитині картинку або дайте набір іграшок і запропонуйте скласти історію.

Результат: розвивається творче мислення та мовлення.

  • «Малюй і вигадуй»

Намалюйте кілька абстрактних фігур і запропонуйте дитині придумати, на що вони схожі, а потім домалювати їх.

Результат: стимулюється фантазія та асоціативне мислення.

Розвиток мовлення

  • «Опиши предмет»

Дайте дитині будь-який предмет і попросіть описати його: якого він кольору, форми, для чого потрібен.

Результат: розвивається лексичний запас і зв’язне мовлення.

  • «Загадки»

Загадайте дитині загадки, відповідь на які можна знайти у навколишньому середовищі. Наприклад: «Хвіст пухнастий, вуха гострі, по деревах стрибає».

Результат: стимулюється мовленнєве й логічне мислення.

Розвиток когнітивних навичок у дошкільному віці – це не про кількість засвоєних знань, а про якість підготовки до їх сприйняття. Стимулюючи мислення, увагу, пам’ять та уяву, ми готуємо дитину не лише до школи, а й до життя. У цьому й полягає головне завдання дорослих – вихователів, психологів та батьків – дати дитині цей фундамент і підтримати її у перших кроках до пізнання світу.

Нещодавно ми розповідали, як вирішувати конфлікти в родині.

Не пропустіть цікавинки!

Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!

Головне за сьогодні
Більше новин