Гетманцев прокоментував програму EFF від МВФ
Він детально розповів, які пункти зарахував фонд

Гетманцев назвав, які пункти меморандуму вже виконала Україна. Фото: Фейсбук
Голова комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев опублікував у Телеграм оновлений лист про наміри і меморандум про фінансову і економічну політику в рамках програми EFF.
Він зазначив, що метою оновлень є уточнення зобов’язань і намірів стосовно проведення фінансової і економічної політики країною, яка запросила програму, а також графіку їх реалізації, потреба в чому може з’являтись після чергового перегляду програми з Фондом.
Фонд зарахував виконання Україною:
- всіх узгоджених кількісних критеріїв ефективності станом на кінець квітня (три з яких Україна запропонувала модифікувати, в т.ч підвищити ліміт дефіциту сектору загальнодержавного управління, не пов’язаного з військовими видатками);
- 5 із 6 структурних маяків станом на кінець червня (строк виконання одного з яких – прийняття законопроекту 8401 про повернення довоєнних податків і податкового адміністрування – було перенесено на один місяць на 1 серпня).
Згідно з графіком виконання програми наступний перегляд має розпочатись у середині жовтня і у разі позитивного рішення на рівні експертів завершиться наприкінці листопада вердиктом Ради директорів МВФ. Для ухвалення такого рішення будуть аналізуватись виконання кількісних критеріїв станом на кінець першого півріччя і структурних маяків на кінець жовтня 2023 року
Виконання структурних маяків є політичними зобов’язаннями влади щодо здійснення структурних реформ, аби забезпечити довгострокову макрофінансову стійкість та стале зростання.
Зараз оновлений меморандум складається з 13 структурних маяків, які Україна має виконати до кінця жовтня цього року. Данило Гетманцев уточнив,
4 – це нові індикатори, що з’явились після першого перегляду, 1 – вже згадуваний перенесений маяк. По блокам політики: 6 маяків стосуються бюджету і податків, 3 – урядування і боротьби з корупцією, 2 – енергетики, по 1 – монетарної політики і фінансів
Наступними заходами є:
- Прийняття законопроекту 8401 (до 1 серпня). У найближчі дні, після скасування блокуючої постанови, його буде направлено на підпис Президенту.
- Підготовка стратегії переходу до більш гнучкого режиму обмінного курсу, пом’якшення валютного контролю і повернення до таргетування інфляції (до 1 липня). Цей пункт вже виконано.
- Передача пакету акцій Оператора ГТСУ Міненергетики та прийняття нового статуту ОГТСУ (до 1 серпня). Виконується, є відповідний законопроект 9311-1.
- Набуття чинності законом, що відновить подання декларацій посадовими особами, які прямо не задіяні в мобілізації та воєнних діях, та відновлення функції НАЗК з перевірки та верифікації декларацій (до 1 серпня). Виконується, є відповідний законопроект 8071.
- Введення в дію статей Бюджетного кодексу, які дозволять підготовку середньострокового бюджетного планування, розробку боргової стратегії, а також обмеження ризиків за державними гарантіями (новий маяк, до 1 жовтня). Виконується, законопроект 9346 -1д прийнято за основу.
- Представлення у проекті бюджету на 2024 рік прогнозів за основними категоріями доходів і видатків та джерел фінансування дефіциту на 2025-2026 роки, а також звіту про фіскальні ризики, що включатиме детальну інформацію про державні підприємства енергетичної сфери та критичної інфраструктури (до 1 жовтня).
- Оновлення та публікація Середньострокової стратегії управління державним боргом з метою її узгодження із цілями програми (до 1 листопада).
- Розробка концептуальної записки щодо програми 5-7-9 з пропозиціями націлити її на МСП, поступово відмовляючись від участі великих компаній, посилити моніторинг та підтримувати адекватні запобіжні заходи (новий, до 1 жовтня).
- Внесення змін до Закону про протидію відмиванню коштів і фінансуванню тероризму з метою відновлення зобов'язань фінансових установ щодо запровадження посилених заходів належної перевірки політично значущих осіб, що співвідноситься з ризикорієнтованим підходом, який відповідає стандартам FATF (до 1 жовтня). Виконується, є відповідний законопроект 9269.
- Посилення управління та нагляду за банками шляхом: (і) відокремлення підрозділу, що займається пов’язаними особами, від підрозділу банківського нагляду, (іі) впровадження «наглядових панелей», як консультаційного органу Комітету з питань нагляду, та (ііі) відновлення планових виїзних перевірок банківських та небанківських установ (до 1 жовтня).
- Підготовка планів дій ДПСУ та ДМСУ, що включатимуть коротко- та середньострокові заходи, що охоплюють ключові сфери реформ визначені майбутньою діагностикою, які будуть інтегровані в загальну Національну стратегію доходів НСД (новий, до 1 листопада)
- Спрощення системи декларування активів шляхом прив'язки до інших баз даних та реєстрів, що узгоджуються із правовим зобов'язанням посадових осіб своєчасно подавати правдиву інформацію (до 1 листопада).
- Відбір та призначення Наглядової ради для Оператора ГТСУ (новий, до 1 листопада).
Він підбив підсумки таких оновлень:
Отже, порівняно з першим переглядом кількість структурних маяків до виконання збільшується удвічі, але й час на їх виконання збільшується майже удвічі. З урахуванням того, що з 13 маяків 2 пункти фактично виконано, а ще 4 знаходяться на високій стадії реалізації, як подані законопроекти (в т.ч. як умови Єврокомісії для початку переговорів), це є суттєвим заділом для проходження другого етапу програми EFF. Але звісно, попереду багато законодавчої і технічної роботи, включно із новим бюджетним процесом, підготовкою національної стратегії доходів, проведенням діагностики банків, виконанням антикорупційної повістки тощо. Жовтень - листопад стануть надважливими місяцями для нашої взаємодії із міжнародними партнерами. Маємо виконати наше домашнє завдання щодо другого перегляду програми МВФ і початку переговорів про вступ до ЄС.
Нагадаємо, МВФ оновив програму EFF. МВФ включив повторно два маяки, які Україна мала виконати до першого перегляду програми.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!