Як допомогти підліткам керувати стресом та тривожністю – поради експерта
Розповідаємо, як покращити психологічний стан дитини

Як допомогти підліткам керувати стресом та тривожністю / Фото: Freepik
Підлітковий вік є одним із найскладніших у процесі розвитку та росту дитини. У цей час вона може відчувати підвищені стрес та тривожність. Редакція МЕТА.UA звернулася до експерта Руслана Анчакова, психолога у школі МрійДій, учасника Всесвітньої організації Позитивної Психотерапії та психотерапевта, щоб дізнатися, як батьки можуть допомогти підліткам керувати стресом і тривожністю.
Деталі
Далі – слова експерта.

Підтримка підлітків у керуванні стресом та тривожністю, особливо під час навчальних або особистих випробувань, вимагає розуміння сутності контролю (на що дитина може впливати) та його впливу на психоемоційний стан.
Розуміння контролю
Контроль, який ми маємо над власними емоціями та думками, дозволяє нам впливати на свій психоемоційний стан. Співвідношення між контролем та спокоєм стає ключовим для збереження психічного здоров'я.
"Ми не можемо контролювати наше майбутнє, але можемо впливати на наш психо-емоційний стан".
Коли ми щось контролюємо, це нам дає відчуття безпеки, наприклад, у важкій емоційній розмові, тримаючи чашку чаю, відчуваємо безпеку через те, що вона у нас в руках. Гарячий напій та відчуття тепла також дають відчуття безпеки.
Тут можна у дитини запитати: "Що ти робиш, щоб твій настрій покращився?". Наприклад: душ, спорт, розмова з друзями, малювання тощо. У такому випадку дитина буде відчувати вплив на свій стан, відчувати самостійність (до якої часто прагнуть).
Фільтрація інформації
У сучасному цифровому світі, де інформація стає все доступнішою, важливо вміти фільтрувати та обирати те, що впливає на наш психічний стан. Підтримка у виборі позитивних медійних вмістів може допомогти зменшити стрес та тривожність. Важливіше не те, що батьки мають "батьківський контроль", що може допомогти фільтрувати інформацію, а те, що дитина може обговорити з батьками (довірливою особою) ту інформацію, яку вона отримала, тобто перевірити її правдивість, підтвердити чи спростувати.
Емоційна гнучкість
Замість стримування емоцій, важливо навчити підлітків бути емоційно гнучкими. Це означає виражати свої почуття без обмежень, проте з розумінням власних реакцій та вмінням керувати ними. На мою думку, "правильно" проявляти емоції - це у безпечному місці, з безпечною людиною, не шкодити собі та іншим людям. У батьків та у підлітка має бути відповідь на питання: куди дитина взагалі проявляє емоції, коли вона плакала та сміялася востаннє (сльози сприяють вивільненню гормону стресу - кортизолу).
Підліткам справді важко бути психологічно гнучкими у прояві емоцій, але їм точно буде легше це робити, коли вони загалом проявляють свої емоції. Немає поганих емоцій! Усі емоції важливі, але важливо їх не стримувати в собі, а проявляти. Мультфільм "Думки навиворіт" (скоро буде друга частина) - гарний інструмент, щоб більше розібратися у світі емоцій.
Підтримка оточення
Створення безпечного та підтримуючого середовища, де підлітки можуть вільно висловлювати свої емоції, є важливою складовою психічного благополуччя. На нас, як особистостей, впливають гени, виховання, середовище. У підлітків провідна діяльність (головна діяльність за значенням для психічного розвитку) - інтимне спілкування (інтимне мається на увазі довірливе). Важливо, щоб потребу у цьому спілкуванні дитина задовольняла чи з батьками, чи з друзями, в школі чи на гуртку.
Приклад з боку дорослих
Батьки та дорослі повинні показувати приклад емоційної відкритості та здатності керувати стресом. Це стимулює підлітків до розвитку здорових стратегій управління емоціями. Підлітку важливо зрозуміти, чому хтось із дорослих у такому емоційному стані. Наприклад, дорослий накричав на дитину, коли вона не виконала певну домовленість, тим самим проявивши злість чи обурення. Після цього можна у дитини попросити вибачення та пояснити, чому так сталося.
Діти загалом дуже копіюють поведінку батьків (чим старші, тим менше). Тому гарним варіантом буде обговорювати, хто і як піклується про свій емоційний стан. Якщо дитина бачить, що, наприклад, дорослий після медитації став спокійнішим, то більше шансів, що вона також це зробить. Або знову ж таки обговорити, який спосіб відновлення найкраще підходить дитині.
Виховання усвідомленості
Навчання підлітків практикувати уважність та свідоме сприйняття допомагає їм краще розуміти власні емоції та реагувати на них адекватно. Вище було сказано про медитацію як один із варіантів зосередженості на своєму стані. Чесно не знаю, хто сказав, але погоджуюся: "Де ваша увага, там і ваша енергія".
Ми у МрійДій приділяємо розвитку усвідомленості дітей велику увагу, тому я часто з учнями роблю вправу "10" (вдих-видих, говоримо число "10", вдих-видих - "9" і так до "0"). Чи робимо тряску - струшуємо емоції, чи просто танцюємо, але не вивчаємо танець, а імпровізуємо, щоб знову ж таки відпустити контроль і бути в процесі.
Відновлення психічного здоров'я
Чотири основні методи, які можуть допомогти відновити психічний стан, включають сон, воду, видих, сльози. Це зараз є базою для відновлення психо-емоційного стану. Є така думка, що потреба у зверненні до психолога буде меншою, якщо ці 4 методи будуть якісно втілені у життя + спорт, природа і якісний (безпечний) контакт із іншою людиною.
Підтримка родинних стосунків
Методика "Техніка сімейної наради" Носрата Пезешкіана може допомогти зміцнити родинні зв'язки та сприяти поділу психоемоційного стану, що сприяє зменшенню рівня стресу. Сім'я збирається один раз на тиждень, де кожний по черзі говорить, як пройшов його тиждень, які були важкі моменти, які гарні; які плани на наступний тиждень, і в кінці запитати "Чи є те, що ти ще хочеш розказати?". Цей важливий ритуал допоможе підлітку більше зрозуміти, що відбувається у кожного члена родини та у нього самого, і найголовніше - це може стати безпечним місцем для проявлення емоцій. Звичайно, перед першою зустріччю важливо встановити правила, які будуть комфортні усім. Наприклад, правило руки, я-висловлювання, принцип рації - коли одна людина говорить, а інша слухає.
Висновок
Допомогти підліткам керувати стресом та тривожністю вимагає комплексного підходу, що включає в себе розуміння контролю над власними емоціями, підтримку родини та навколишнього середовища, а також використання методів відновлення психічного здоров'я. Однак, ключовою є роль дорослих у наданні прикладу емоційної відкритості та сприянні розвитку здорових стратегій управління емоціями.
І найголовніше - "принцип кисневої маски". Спочатку ми піклуємося про себе, свій стан, а потім про дитину.
Нещодавно ми розповідали, як вчити себе ефективно керувати часом.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!