Їжа після 21:00 та стрес — небезпечне поєднання, яке у 2,5 раза збільшує ризик розладу кишечника
Вчені пояснили, як впливає нічний перекус на загальний стан організму
Чому шкідливо їсти вночі. Фото: Freepik
Мікс пізньої вечері та стресу — це справжня анатомічна катастрофа для травлення. Нові дані, представлені на престижному Тижні захворювань травної системи, приголомшують: люди, які споживають понад ¼ денних калорій після 9 вечора у стресовому стані, у 2,5 раза частіше страждають від розладів кишечника. Таким чином, ви вбиваєте корисні бактерії у мікробіомі. Вчені пояснили, чому ШКТ потребує спокою вночі та що робити, якщо голод не дає заснути.
Як нічні перекуси впливають на розлади шлунку
Дослідження вчених на мишах
Дослідники із Південно-західного медичного центру Техаського університету провели експеримент і встановили, що вживання продуктів в нічну пору, порушує циркадні годинники різних типів клітин у кишечнику. Також на це впливають позмінна робота, зміна часових поясів та інші стресові фактори.
Раніше вважалося, що за наші біологічні ритми відповідає виключно мозок, а саме — супрахіазматичне ядро, яке орієнтується на сонячне світло. Але згодом учені відкрили, що кожна клітина нашого тіла має свій власний “міні-годинник”. Вони зважають як на сигнали мозку, так і на те, що відбувається навколо. Кишечник — не виняток: він живе за власним внутрішнім розкладом, який можна легко порушити через прийом їжі у неправильний час.
Вчені з'ясували це, перевіривши на мишах, які діяли під час встановлених 12-годинних циклів світла та темряви. Науковці відстежували роботу біологічного годинника (гена Per2) у п'яти типах клітин кишечника за допомогою зеленого маркування. У природних умовах миші, як нічні істоти, з'їдали 80% корму вночі, і в цей час усі досліджувані клітини працювали синхронно. Протягом тижня дослідники стежили, як клітини кишечника світяться зеленим десь в один і той самий час. Це підтверджує теорію про те, що різні популяції клітин мали власні автономні циркадні годинники, які діяли злагоджено.
Проте, коли фахівці давали їжу тільки на чотири години вдень, то змушували піддослідних споживати у незвичний для них час. Активність Per2 змістилася відповідно до нового ритму в кожній популяції клітин. Вони влаштували справжній бунт проти нового розкладу, залишаючись повністю розбалансованими порівняно з іншими клітинами протягом тижнів.
Подібні збої можуть траплятися і в людей, які харчуються вночі або тих, хто вимушений змінювати часові пояси. Вони чинять негативний вплив на травну та метаболічну функції. Звісно, завдяки дотриманню дієти, курсу пробіотиків, людина може подолати ці проблеми. Проте, якщо стрес викликає ці проблеми із травленням, то виходить замкнуте коло.
Дослідження на людях
Експерти провели глибокий аналіз серед людей і дійшли висновку: ті, хто їв понад 25% своєї денної норми калорій після 21:00, перебуваючи у депресії, мали в 2,5 рази більший ризик порушення випорожнення. Зокрема, у них виникали або запор, або діарея.
Авторка дослідження, докторка Харіка Дадігірі пояснила, що захотіла з'ясувати нові причини порушення ШКТ, бо всі попередні анадли базувались на тому, що пізня вечеря псує сон, викликає діабет, ожиріння та кислотний рефлюкс. Вона спільно з колегами проаналізувала інформацію про здоров'я 11 149 учасників Національного опитування щодо здоров'я та харчування Центрів контролю та профілактики захворювань США з 2005 по 2010 рік. Сюди також було додані дослідження понад 4100 пацієнтів, які брали участь у проекті American Gut Project з 2013 по 2017 рік.
На кишечну мікробіоту значно впливає, що саме їдять люди в нічну пору. У “чорний список” потрапили ультраоброблені продукти: бургери, картопля фрі, нагетси, крабові палички, піца, сосиски, ковбаса, м'ясні паштети, чипси, тістечка, кетчуп, майонез, пюре швидкого приготування тощо.
Спеціалісти рекомендують вечеряти за 3 години до сну, уникати важкої, жирної їжі, їсти невеликими порціями, споживати більше продуктів із низьким вмістом жиру, такі як фрукти, складні вуглеводи, овочі. Вони швидко засвоюються.
Тепер ви знаєте, що не можна робити вночі. Дізнайтеся також від фахівців, яких дій варто уникати одразу після пробудження. Кардіолог пояснила, як солодкі напої, кава, ковбаса та випічка впливають на серцево-судинну систему.
Не пропустіть цікавинки!
Підписуйтесь на наші канали та читайте новини у зручному форматі!